18. 2. 2022 | Tomáš Jukl
Jde o důležitou součást marketingové strategie. Dává nám možnost do hloubky poznat, co komu z našich konkurentů (ale i obecně napříč naším oborem) funguje, kde je prostor pro náš rozvoj (strategicky i objemově), nebo co naopak nedělat.
Identifikace konkurence je prvním a základním krokem v celém procesu. V zásadě dělíme na dvě skupiny:
Mohli bychom sem doplnit ještě jednu kategorii – potenciální konkurenci. Je třeba sledovat i nově vznikající hráče a včas identifikovat jejich aktivity a případnou hrozbu.
Známe-li konkurenty, je třeba chápat i trh jako takový. Tj. poznat jeho potenciály, chování cílových zákazníků, sezonalitu apod. Možná je trh dostatečně velký pro desítky hráčů, a možná se na něj stěží vejdeme dva tři. Z toho důvodu poměřujeme naše aktivity nejen vůči konkurentům, ale obecně vůči danému prostředí.
Samozřejmě záleží na daném oboru, ve kterém se vyskytujete, a co vůbec od analýzy chcete. Jiná analýza bude pro velký eshop, agregující stovky značek a produktů, a jiná pro jeden brand působící primárně v rámci SOME.
Standardně taková analýza obsahuje:
Vše můžete zpracovat i v podobě klasických SWOT frameworků a snadno tak porovnat výstupy napříč konkurenty.
Analýzu výše uvedeného schématu si zpravidla představíte jako jednorázovou záležitost. Na strategické bázi je to samozřejmě v pořádku, i když je vhodné ji jednou za čas zopakovat (opět záleží na vašem oboru). V rámci jednotlivých detailů ale doporučujeme u jednorázového vyhodnocení neskončit, ale pokračovat průběžně dále: sledujte a vyhodnocujte spendy a bidy konkurence, ceny produktů, formáty kampaní, ale také zmínky apod.
Spoustu věcí zvládnete nástroji, které máte k dispozici: s objemy hledání, sezonalitou, bidy apod vám pomůžou standardní nástroje Google. SEO a vyhodnocení webů zvládne např. collabim.cz, doporučit můžeme určitě skvělý eilpatel.com, který je i ve free verzi poměrně užitečný. K porovnání trafficů můžete využít i similarweb.com, ten ale v neplacené verzi (máme placenou) nenabídne mnoho možností. Zároveň na spousty nástrojů, ale i postupů a celkovou orientaci je třeba určité know how.
Analýzy konkurence a prostředí děláme nejen pro naše klienty už roky, spousty nástrojů máme navíc v placených verzích a naši analytici si s nimi rozumí opravdu důvěrně. Ozvěte se nám, nebo se podívejte na detail toho, co umíme nabídnout.