Analýza online aktivit konkurence

18. 2. 2022 | Tomáš Jukl

Jde o důležitou součást marketingové strategie. Dává nám možnost do hloubky poznat, co komu z našich konkurentů (ale i obecně napříč naším oborem) funguje, kde je prostor pro náš rozvoj (strategicky i objemově), nebo co naopak nedělat.

Kdo jsou vlastně moji konkurenti?

Identifikace konkurence je prvním a základním krokem v celém procesu. V zásadě dělíme na dvě skupiny:

  • Přímá konkurence – tedy firmy, které jsou ve stejném oboru, nabízejí stejné produkty nebo služby. Tedy firmy, se kterými bojujete o pozice ve vyhledávačích, cílíte na stejná publika v rámci sociálních sítí a dáváte si je do konkurenčních podmínek při spolupráci s influencery.
  • Nepřímá konkurence – mají pouze částečnou shodu ve službách či produktech, zpravidla se od nich odlišujete nejen jasnou konkurenční výhodou, ale i strategicky. Je samozřejmě výhodné mít i tyto firmy na vědomí.

Mohli bychom sem doplnit ještě jednu kategorii – potenciální konkurenci. Je třeba sledovat i nově vznikající hráče a včas identifikovat jejich aktivity a případnou hrozbu.

Analýza trhu jako takového a jeho potenciálů

Známe-li konkurenty, je třeba chápat i trh jako takový. Tj. poznat jeho potenciály, chování cílových zákazníků, sezonalitu apod. Možná je trh dostatečně velký pro desítky hráčů, a možná se na něj stěží vejdeme dva tři. Z toho důvodu poměřujeme naše aktivity nejen vůči konkurentům, ale obecně vůči danému prostředí.

Z čeho by se analýza měla skládat?

Samozřejmě záleží na daném oboru, ve kterém se vyskytujete, a co vůbec od analýzy chcete. Jiná analýza bude pro velký eshop, agregující stovky značek a produktů, a jiná pro jeden brand působící primárně v rámci SOME.

Standardně taková analýza obsahuje:

  1. Analýza hledanosti - tedy analýza KWs, objemů hledanosti, sezonalitu, ceny – a následně Share of search analýza, která porovná vás i s konkurenty.
  2. Analýza performance kampaní – tady navazujeme rovnou na předchozí část, takže je třeba vyhodnotit kampaně nás i konkurentů, jednotlivé spendy, efektivitu. Podíváme se na kampaně i z pohledu použitých kreativ, cílení a výskytu.
  3. Analýza SOME – předchozí bod nás dovede i k social kampaním, a zde se musíme zpravidla zastavit i nad samotným contentem a práci s profily. Je grafika jednotná? Je copy používané v kampaních a na webu stejné, jako na social profilech? Jak komunikujeme s uživateli? Vše opět porovnáme nejen s konkurencí, ale i s trendy v rámci trhu a platforem obecně.
  4. Analýza webů – jak jsou na tom jednotlivé weby z pohledu rychlosti, UX, poskytnutých informací, jak fungují na různých zařízeních? Tady vlastně navazujeme na klasickou on-page SEO analýzu.
  5. Analýza dalších aktivit – pracují vaši konkurenti s influencery? Jak velký objem jejich trafficu tvoří emailing? Jak vypadá jejich customer care?

Vše můžete zpracovat i v podobě klasických SWOT frameworků a snadno tak porovnat výstupy napříč konkurenty.

Jak často takovou analýzu udělat?

Analýzu výše uvedeného schématu si zpravidla představíte jako jednorázovou záležitost. Na strategické bázi je to samozřejmě v pořádku, i když je vhodné ji jednou za čas zopakovat (opět záleží na vašem oboru). V rámci jednotlivých detailů ale doporučujeme u jednorázového vyhodnocení neskončit, ale pokračovat průběžně dále: sledujte a vyhodnocujte spendy a bidy konkurence, ceny produktů, formáty kampaní, ale také zmínky apod.

Co je k tomu potřeba?

Spoustu věcí zvládnete nástroji, které máte k dispozici: s objemy hledání, sezonalitou, bidy apod vám pomůžou standardní nástroje Google. SEO a vyhodnocení webů zvládne např. collabim.cz, doporučit můžeme určitě skvělý eilpatel.com, který je i ve free verzi poměrně užitečný. K porovnání trafficů můžete využít i similarweb.com, ten ale v neplacené verzi (máme placenou) nenabídne mnoho možností. Zároveň na spousty nástrojů, ale i postupů a celkovou orientaci je třeba určité know how.

Analýzy konkurence a prostředí děláme nejen pro naše klienty už roky, spousty nástrojů máme navíc v placených verzích a naši analytici si s nimi rozumí opravdu důvěrně. Ozvěte se nám, nebo se podívejte na detail toho, co umíme nabídnout.