26. 3. 2021 | Pavlína Pospíšilová
Přestože Clubhouse existuje více než rok, v České republice jsme o něm mohli nejvíce slyšet na přelomu ledna a února 2021, kdy zažíval největší boom a každý chtěl být součástí této platformy jen „pro vybrané“. Co Clubhouse vlastně je a jak ho můžete využívat v osobním i profesním životě, se dozvíte v dnešním blogu.
Jak jsem už zmínila, aplikace je pouze pro zvané. Nedostanete se do ní bez pozvánky, kterou vám někdo pošle na telefonní číslo. O pozvánky je poměrně boj, protože každý nový uživatel může přizvat pouze 2 další známé a teprve po nějakém čase aktivního využívání aplikace získá další pozvánky. Někteří v pozvánkách vycítili příležitost pro business a začali je prodávat. Pokud ale nemáte zařízení s iOS, pozvánka vám bude, alespoň prozatím, k ničemu. Aplikace je v současné době dostupná pouze na Apple zařízeních, na verzi pro Android se ale pracuje.
Platforma se skládá z nespočtu virtuálních místností alias „růmek“, jak se jim říká, kde lidé rozebírají nejrůznější témata od marketingu přes investice až po milostné příběhy. Překvapilo mě, jak odbornými tématy se některé z místností zabývají a jak významní lidé z oboru v nich mluví naprosto otevřeně. Diskuze jsou velice věcné a podnětné a lidé někdy Clubhouse nazývají jako „LinkedIn v audiu“. Kontakty zde vytvořené jsou však mnohdy mnohem hlubší než ty vytvořené skrze zprávy na LinkedInu. Velkou výhodou Clubhousu je také jednoduchost navázání kontaktu s velice významnými osobnostmi, se kterými byste se mimo tuto platformu jen těžko dali takto do řeči.
V rámci místností lze pouze mluvit, nelze sdílet žádná videa, obrázky nebo psát komentáře či přímé zprávy konkrétním osobám. Mluvené slovo, na kterém je tato platforma postavena, je navíc zakázáno nahrávat. Aby vám tedy neuniklo žádné z diskutovaných témat, ke kterým byste se už později nedostali, zapracujte na seznamu lidí, které sledujete. Díky nim se nejsnáze dostanete k těm nejzajímavějším růmkám. Vždy, když nějakou diskuzi zahájí, přijde vám upozornění. Stejně tak uvidíte, jakých růmek se právě účastní (což možná může někdo považovat za drobné narušení soukromí). Na platformě vám pravděpodobně bude chybět možnost filtrování na uživatele, podle země/jazyka, orientace je zde zatím trochu horší, ale doufejme, že i tento problém bude brzy vyřešen v rámci upgradů aplikace. Prozatím je jedinou pomůckou algoritmus, který vám nabízí místnosti na míru, a již zmiňované sledování oblíbených osobností a jejich plánovaných místností.
Základem jsou tedy místnosti alias růmky, které může založit každý uživatel. Místnosti mohou být buď veřejné, a tedy kdokoliv z Clubhousu se může připojit nebo se může jednat o místnosti určené pouze pro vaše sledující anebo můžete místnost uzavřít, nebude tedy nikde vidět, a sám pozvete vybrané lidi. Každá z místností má svého moderátora nebo moderátory, zakladatel může práva lehce přidat i dalším mluvčím. V místnosti můžete pouze poslouchat anebo pokud máte, jak k tématu přispět, můžete zvednout ruku a počkat, až vás moderátor přidá na „stage“ neboli až vám moderátor udělí možnost mluvit a stanete se tak mluvčím.
Super věcí je, že aplikace běží na pozadí, můžete tedy na telefonu dělat i jiné věci a stále poslouchat diskuzi na Clubhousu. Když už pro vás diskuze v rámci místnosti není zajímavá nebo si myslíte, že jste v dané místnosti strávil až nezdravé množství hodin (častý případ), z místnosti můžete kdykoliv odejít.
Každá místnost pojme maximálně 5 000 uživatelů, což zatím není až takový problém, ale uvidíme do budoucna, až se platforma ještě více rozroste a přivítá i android uživatele.
Kromě místností lze založit i klub, který má trvalejší charakter, opět může být veřejný i privátní. Založit ho může pouze aktivní uživatel, který pravidelně pořádá diskuze v místnostech, kluby může založit maximálně 2 a musí podat žádost na založení, na jejíž schválení může čekat i 2 týdny.
Klub má zakladatele, správce (určuje je zakladatel i další správci), členy, kteří musí být schváleni a mohou následně v rámci klubu vytvářet místnosti a nominovat další uživatele na členství, a ještě jsou u veřejných klubů sledující.
Aplikace je aktuálně nejstahovanější na App storu a pro mnoho lidí tato platforma dost pravděpodobně nahradí rádio nebo podcast. S bonusem přímé interakce.
Aplikace má stále dost prostoru pro zlepšení, hůře se zde orientuje, neexistuje možnost filtrace, objevují se technické chyby. Ale i přesto si tohoto trendu všimla konkurence a v rámci svých sociálních sítí vytváří podobné funkce. Je tedy otázkou, zda na poli hlasových zpráv a diskuzí zvítězí Clubhouse, nebo mu slávu vyfoukne například Facebook se svoji plánovanou kopií Clubhousu. Není to ani tak dávno, co Twitter koupik Breaker a začal testovat Spaces, což je v podstatě obdoba ClubHouse ‚‚růmek‘‘. O tom se ale u nás v ČR tolik nemluví.
Velkou otázkou je také monetizace na Clubhousu. Někteří zmiňují předplatné, někdo zase zpoplatnění pouze některých místností či možnost zpětného přehrání „přednášky“. Clubhouse také plánuje investice do tvůrců na této sociální síti, kteří jsou jeho „krví“, jak je tým Clubhousu sám nazval.
To je vše hudba vzdálenější budoucnosti. Upřímně jsem zvědavá, jak se bude platforma dál vyvíjet a jaké možnosti využití pro krácení volného času, sebevzdělávání ale i práci v budoucnosti nabídne.