Co je PPC a co dělá PPC specialista?

31. 3. 2022 | Kačka Kožnarová

„Ahoj, co děláš za práci?”
já: „Dělám PPC specialistku.”
„Aha a co to je?”
já: „Spravuju firmám reklamu na Google a Seznamu.“
„Hustý, to zní dobře!”

PPC

Nejen, že to zní dobře, ale navíc tím pomáháme firmám dojít k jejich cílům. Každá firma totiž může mít cíl úplně jiný a díky PPC kampaním jich lze snáz dosáhnout. Někdo chce zvýšit prodeje, někdo povědomí o své značce a nebo přilákat potenciální zákazníky do své kamenné prodejny.

Co tedy zkratka znamená? PPC označuje anglický termín Pay per Click, který lze přeložit jako „platba za kliknutí“. PPC tedy funguje tak, že inzerent platí za reklamu pouze tehdy, až na ni uživatel na internetu klikne. PPC je právě proto jedním z nejpoužívanějších způsobů inzerování a placení za reklamu na internetu. Protože zaručuje to, že bude PPC reklama inzerenta vidět, právě když lidé vyhledávají produkty nebo služby, které firma nabízí. Samozřejmě záleží na více faktorech jako je aukce, konkurence a kvalita inzerátu. A právě za kvalitu inzerátu, kampaně a celkově daného účtu zodpovídáme my, PPC specialisti.

PPC specialista

Ten, kdo rád hledá nová řešení a trendy v online marketingu, a na základě toho přichází s novými nápady. Musí dobře analyzovat a optimalizovat průběh kampaní, reportovat výsledky klientovi a umí pracovat samostatně. Jako PPC specialisti nejvíce pracujeme a realizujeme kampaně v Google Ads, Google Analytics, Sklik, FB, Bing, Merchant centre, Collabim a mnoha dalších systémech. Jednou z hlavních úloh je analýza klíčových slov, která je začátkem každé spolupráce s klientem a při nově založených kampaních. Nemělo by nám ujít žádné relevantní klíčové slovo, které se týká předmětu podnikání klienta nebo jeho konkurence. Časy se ale mění i v tomhle oboru a to, kdy patřila volba klíčových slov k jednomu z nejhlavnějších činností specialistů na PPC, je skoro pryč. Proč?

Budoucnost

Každý PPC specialista se v téhle době již setkal s automatizací a smartbiddingovými strategiemi, jelikož dochází stále k narůstající automatizaci díky rozšířené umělé inteligenci. Správa a optimalizace kampaní a systémů již není jako dříve a optimalizují se samy. Máme menší možnost zásahu do kampaní a kontrolu nad tím, kde se reklamy zobrazily. Stále ale je potřeba lidský faktor, který určí a stanoví správné a reálné cíle.

A nepotěšila nás ani nová novela zákona o elektronických komunikacích, která s platností od 1. ledna 2022 přináší povinnost pro provozovatele webů ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků. Máme tedy méně dat, ztrácíme možnost uživatele sledovat a pracovat s jeho chováním a zacílením.

Jedna práce sice končí, ale nová začíná a my máme možnost více testování a vymýšlení nových strategií. Automatizace nám tak dává další možnosti a čas pro více činností, které pomůžou dosažení stanoveného cíle klienta.