8. 8. 2017 | Hana Cintlová
V minulém článku jsme si ukázali, jak vylepšit texty ještě předtím, než se do nich pustíte. Dnes se podíváme na 3 vychytávky, které vám pomohou při závěrečné kontrole. Zkouknout své copy před zveřejněním je prostě nutnost!
Autorská slepota je pěkně zákeřná. Nejraději totiž útočí tam, kde to nečekáte, a v době, kdy vás nejvíc tlačí termín. Konečně máte hotový text, který musíte odevzdat ještě dneska, a v hlavě vám zní: „Je to super, honem to pošli!“ – A právě to nesmíte udělat. Všechen ten adrenalin z blížícího se deadlinu a záplava endorfinů po dopsání poslední věty z vás dělá ideální kořist autorské slepoty. Jděte si udělat kafe nebo běžte chvíli na vzduch, zkrátka zaměstnejte oči jinak než vlastním textem. Chvilka, kterou tím ztratíte, se vám několikrát vrátí. Překlepy a paskvily po malé pauze vychytáte a ušetříte si dodatečné opravy i spoustu nervů.
Počáteční útok autorské slepoty jste úspěšně odvrátili a teď je třeba vytasit těžší kalibr. – Zapojte do finální kontroly další smysly. Když si text přečtete nahlas, odhalíte jeho vady na kráse, které očím unikly. Jakmile se při čtení zadrhnete nebo si v duchu řeknete: „to zní divně“, je třeba vymyslet něco lepšího. Hlasová zkouška bez milosti odhalí opakující se slova nebo zbytečně složitá souvětí. Nemějte se zádrhely slitování. Čtivým textem čtenáři profrčí na první dobrou. V téhle fázi jste čtenářem vy. Buďte tedy kritičtí, jako by šlo o text vašeho největšího copywriterského soka. 😄
Ano, čtete správně! Ať se snažíte být ke svému výtvoru sebekritičtější, autorská slepota se nevzdává ani těsně před zveřejněním. Máte pocit, že pointa vašeho článku je přece jasná? Myslíte si, že výraz, kterým, jste okořenili facebookový post, musí znát snad každý? Otestujte to na pokusném čtenáři. Kolega, přítelkyně, manžel, kamarádka… Reakce prvního nezávislého člověka vás možná překvapí. Nebo vám jen potvrdí, že je správný čas jít s kůží na web.
Máte vlastní recept, jak zatočit s autorskou slepotou? – Podělte se o něj s námi!