14. 3. 2018 | Markéta Lasotová
Co způsobuje cukání oka, bledost a kruhy pod očima grafiků? Zjistěte, čím doháníte vašeho grafika k šílenství.
Každý grafik je v jádru umělec. Kreativní duše, která potřebuje být pro svou práci, tak trochu introvert žijící v jiném světě. Proto může být komunikace mezi světem grafiků a světem běžných smrtelníků občas dost o nervy. Hlavně o ty grafikovy. Na tyhle věty byste si měli dát pozor, pokud nechcete, aby se váš drahý grafik nerozhodl jednoho krásného dne vyskočit z okna.
Jasně. Z chvilky se stane půlhodina z té hodina a najednou trvá posunutí červeného kolečka 3 hodiny. Protože nakonec by bylo lepší změnit mu barvu, třikrát ho přesunout jinam, desetkrát mu změnit velikost a vůbec to celé úplně předělat.
Odhadnout náročnost některých úkolů je zkrátka oříšek. Rychlost práce ovlivňuje nesčetně faktorů. Od momentálního psychického rozpoložení přes schopnost programu reagovat na příkazy bez zkolabování celého systému až po celkový rozsah práce. Takže hotové to bude, až to prostě bude.
Vymyslet x verzí šablony, loga nebo návrhu webu je kreativně i časově náročné. Zvlášť v případě, kdy múza ne a ne přijít.
Pak zbývá ještě doufat, že si zadavatel opravdu vybere.
Přestože grafici někdy opravdu předvádí kouzla a zázraky, mezi jejich superschopnosti nepatří čtení myšlenek. Když chcete změnu, vyjadřujte se jasně. Nejlíp konkrétními výrazy jako větší, barevnější, ostřejší, oblejší apod.
Tohle platí hlavně při úpravě fotek. Samozřejmě, že to nějak půjde. Ale otázkou zůstává, jak to bude nakonec vypadat?
Moc úprav někdy spíš škodí, než pomáhá, takže je lepší tu fotku vyfotit rovnou než ji pak hodiny upravovat v postprodukci.
„Ale“ je asi to nejhorší slovo na světě. Vždycky značí nějaký zádrhel. Což je něco, co po několikahodinové práci nikdo slyšet nechce. Úpravy jsou samozřejmě někdy nezbytné, ale když už se objeví, tak je ideální je říct všechny najednou. Zdrženlivost a postupné úpravy a připomínky jsou u grafiky čiré zlo.
Logo je pro spoustu firem ta nejdůležitější věc na světě. Je to pochopitelné, ale opravdu chcete tu krásnou grafiku úplně zabít tím, že do 50 % vizuálu vecpete logo? Zkuste se držet při zemi. Nebo se zaměřit na to, aby vaše značka byla rozpoznatelná právě i podle stylu vizuálů, ať už grafik nebo fotek. Uvidíte, že vaši zákazníci to ocení.
Většina programů opravdu umí skvělé a cool věci, ale i tak mají svá omezení. Někdy je třeba výsledný vizuál poupravit i ve třech různých programech, aby byl výsledek perfektní. Mimoto záleží i na člověku, který sedí mezi monitorem a klávesnicí. Znát funkci a využití úplně všech tlačítek a ikonek zabere roky testování a zkoušení.
Tohle je vlastně podobné jako bod č. 2. Někdy to může být hodinka někdy i dva dny. Zásadní je, mít správné zadání a určit si kontrolní milníky. Ušetříte tím čas sobě i grafikovi.
Vážně? Jste si opravdu jistí, že je to naposledy? Raději byste si měli třikrát rozmyslet, jestli tuhle nenáviděnou větu řeknete nahlas. Není totiž nic horšího než nesplněné sliby.
Konkrétní zadání je skvělé. Je milé, že se snažíte svému grafikovi napovědět vlastní kresbou. Ale někdy je i nad chápaní grafika, co jste těmi klikyháky měli na mysli.
I zázraky mají své meze. Můžete se stavět na hlavu, ale z rastrového obrázku, který má rozlišení 100×100 pixelů prostě grafiku pro tisk o velikosti 2000×2000 pixelů prostě neuděláte. Řešením je, mít vždycky všechno v původních upravovatelných souborech nebo pracovat jen s vektorovou grafikou.
Tak co? Kolik z uvedených vět běžně používáte v komunikaci s grafikem? A jestli jste grafik, kolik z nich denně slýcháte?
Víte o dalších, které jsme nezmínili? Dejte nám vědět do komentářů na naší facebookové stránce.