Facebook Knihovna reklam, váš nejlepší přítel. Co to je a jak ji využít?

17. 12. 2020 | Lucie Zýmová

V následujících pěti krocích si ukážeme, jak monitorovat reklamní činnost konkurence s využitím Facebook Knihovny reklam. Knihovna reklam je služba Facebooku, která umožňuje zobrazit veškeré aktivní reklamy napříč všemi jeho aplikacemi a službami. Představuje tak velice cenný nástroj pro zhodnocení online marketingových aktivit konkurence. Uděláte si například obrázek o tom, na co konkurenti soustředí své reklamní výdaje, jaký typ reklam používají a jak jejich prostřednictvím komunikují se zákazníky.

  1. Sestavte si seznam konkurentů

    Základem pro monitoring konkurence, je její identifikace. Pro začátek si připravte seznam 5 až 10 konkurentů z vašeho oboru. Nejjednodušeji je určíte skrze vyhledávač. Použijte několik různých klíčových sousloví, a z výsledků následně vyberte konkurenty, kteří se vyskytují nejčastěji nebo na předních pozicích. Vyhledávací dotazy můžete také různě upřesňovat, například pomocí lokality.

    Příklad:
    Jsem majitelem obchodu s chovatelskými potřebami. Moje vyhledávací dotazy mohou vypadat následovně:

    • chovatelské potřeby
    • zverimex
    • krmivo pro mazlíčky
    • potřeby pro domácí zvířata
  2. Prohlédněte si jejich reklamy

    V dalším kroku přejděte na Facebook Knihovnu reklam. Ujistěte se, že máte v nastavení zakliknuto “Prohledat všechno” a zadejte do políčka název konkurenta. Jakmile začnete vpisovat, objeví se našeptávač, který vám se zadáváním pomůže a také zobrazí předchozí hledání.

  3. Posbírejte potřebné informace

    Výsledky vyhledávání pak můžete jednoduše filtrovat podle země, platformy (Facebook, Instagram, Audience network či Messenger) a časového období. Zapište si všechny podněty a nápady, které se vám mohou hodit k tvorbě vlastních reklam.

  4. Rozeberte konkurenční funnel

    Proklikněte se reklamou a podívejte se na cílovou stránku očima zákazníka. Odpovídá landing page zobrazené reklamě? Obsahuje jasné call-to-action? Lze na ní jednoduše vykonat předpokládanou konverzi? To vše vás může inspirovat a pomoci vám se vyvarovat zbytečných chyb. Nezapomeňte si zapsat důležité postřehy - pozitivní i negativní.

  5. Vytvořte lepší reklamu, než konkurence

    Při tvorbě reklam je dobré mít na paměti tři základní body:

    • Vhodné copy, které zohledňuje chování a potřeby cílové skupiny, a zároveň výstižně komunikuje benefity vašeho produktu či služby.
    • Obsah, který zaujme. Například nevšední obrázky (na sociálních sítích lépe fungují obrázky lidí nebo zvířat než samotných produktů), anebo ještě lépe - videa. Ta by měla být otitulkována, aby je uživatel mohl zhlédnout, i když má vypnutý zvuk.
    • Úderné call-to-action. Přesvědčte se, že zákazníkovi jasně dáváte najevo, co má udělat.