26. 4. 2018 | Tomáš Jukl
Mluví se o nich často, mají skvělé výsledky, a přitom je spousta firem stále ještě neumí používat, resp. to vůbec nedělají.
Řeč je o formátu live video, tedy tzv. "živá videa" na Facebooku. Jak tedy na ně?
Formát Facebook Live byl zpřístupněn pro všechny už dva roky zpátky, v dubnu 2016. Za tu dobu si jej oblíbila spousta blogerů, influencerů i běžných uživatelů, přesto jej dodnes spousta firem opomíjí. A to je rozhodně škoda: v současnosti mají live videa průměrně 6x větší engagement rate a až 3x delší sledovanost než klasická non-live videa, a téměř 15x větší dosah oproti klasickým image postům (beat.10ztalk.com). To vše zaručuje jejich vysokou viralitu, což je čím dál tím víc neocenitelná vlastnost jakéhokoliv příspěvku.
K čemu ale lze živá videa na Facebooku využít? Možností je skutečně spousta, a několik si jich ukážeme rovnou i s příklady.
Ať už jde o představení nového produktu nebo vysvětlení vlastností a použití již existujícího, Facebook Live je neocenitelný formát. Narozdíl od klasického videa získává punc výjimečnosti a uživatelé vnímají obsah jako velmi exkluzivní. Toho využili ve firmě Benefit Cosmetics a ve svém pravidelném video streamu představovali nové produkty spolu s vysvětlením výhod a návody na jejich použití. Tím, že se jednalo o video v reálném čase, mohly klientky sledující video pohodlně stíhat všechny kosmetické tipy a triky (narozdíl od jiných tutorialů, které jsou prostříhané o nudné části).
Když už jsme se dostali k tématu video návodů, podobně je využila v kampani firma HelloFresh, vyrábějící krabičková jídla.
Ta uvedla sérii živých kuchařských videí, a např. jejich legendární vepřové kotlety na medu a tymiánu dosáhly přes 150 tisíc shlédnutí. Chutné a úspěšné.
Co ale další zajímavá využití? Taková, kde průběh v reálném čase přináší skutečný benefit oproti klasickému videu? Jedno z úplně prvních použití tohoto formátu předvedlo Airbnb. Už v dubnu 2016 ve spolupráci se společností Disney připravilo rozsáhlé interview s herci právě uváděného filmu Kniha Džunglí. Hlavní rozdíl takového přístupu spočívá v možnosti zapojení sledujících na facebooku - ti mohou přímo pokládat dotazy zúčastněným, což většinou hojně využívají. A taková akce může být opravdu dlouhá, vide Facebook Live mohou mít délku až 4 hodiny.
A co třeba různá show, eventy, návštěvy apod.? Firma Callaway vyrábějící golfové náčiní vzala diváky svého live videa do kanceláře legendárního golfisty Arnolda Palmera. Přes 270 tisíc shlédnutí je skutečně hezký výsledek na nijak finančně neboostovanou akci, kterou můžete udělat také. Nemusí to být zrovna do domu Jardy Jágra; diváky můžete vzít třeba na prohlídku po vašich kancelářích nebo zapojte některé z influencerů (www.lcgnewmedia.cz ). Poptávka tu rozhodně je: 43% dotazovaných uživatelů HubSpotu uvedlo, že chce více živých videí.
Váš vlastní broadcasting na Facebooku může mít opravdu hodně podob: ať už budete demonstrovat výhody vašeho produktu, připravíte rozhovor s tváří společnosti nebo necháte diváky nahlédnout do zákulisí vaší firmy, připravte se na spoustu komentářů a sdílení. Dejte si proto záležet a nezapomeňte, že živé video zůstává na Facebooku i poté, co dokončíte streamování - vytvořte tedy příjemný zážitek, který lidé budou chtít sledovat znovu a znovu.