10. 8. 2023 | Vojtěch Lambert
Většinu uživatelů sociálních sítí stále tvoří mladá generace, především aktuálně dospívající Gen Z. Pozadu ale nezůstávají ani tzv. Boomers, tedy kategorie 55+, která má nyní i své influencery. Marketéři v zahraničí jim přisoudili přezdívku „granfluencers“. Jak je využít pro reklamní strategii shrnuje Vojtěch Lambert z agentury LCG New Media.
Marketéři se poslední roky soustředí primárně na generaci Z, která ve velkém užívá sociální sítě a naskakuje na nové platformy. Zahraniční média ale začínají upozorňovat i na generaci Boomers – většinou zabezpečené lidi s finančními prostředky, kteří se čím dál více zajímají o to, co dělají jejich vnoučata.
Dle posledních dat sociálních sítí z ČR vidíme, že na Facebooku se pohybuje ve věku 55+ přes 1 mil. lidí a za poslední rok pak tato skupina narostla o deset procent. Je to nejvíce rostoucí cílová skupina na této platformě. Na YouTube můžeme zasáhnout dokonce 2,5 mil. uživatelů nad 55 let. Nicméně tato cílová skupina se zajímá i o mladší platformy. Na Instagramu je nyní 250 tis. uživatelů a na TikToku 78 tis. uživatelů, což je meziročně o 19, resp. 10 % více.
Boomers se vyznačují tím, že nadprůměrně interagují na sociálních sítích – v kampaních vidíme vysoký engagement. Podle studií 96 % uživatelů z této cílovky otevře Facebook více jak 1x týdně, zatímco Gen Z méně než 1x. Kampaně mířící na Boomers mají zpravidla jednu z nejnižších CPM, protože většina inzerentů raději volí tradičnější média a opomíjí tuto „digitální“ část. Je to ale správně? Nepřicházejí tím značky o zajímavý trh?
Podle článku CNN Business se začínají z řad Boomers rekrutovat tzv. granfluencers, kteří komunikují se svojí cílovou skupinu a snaží se je vzdělávat a bavit. Jako příklad můžeme uvést TikTokovou star Helen Polise (@themuthership), které je 62 let a má 1 milion followerů. Dle statistik Goldman Sachs tvoří aktuálně online business granfluencerů 250 miliard dolarů a do roku 2027 se má skoro zdvojnásobit, tedy vyrůst na 480 miliard dolarů. Což je příležitost jak pro značky, tak pro influencery.
V Česku je tento pojem „granfluencers“ v podstatě neprobádaný a nepoužívaný. Nicméně máme tu mnoho zástupců veřejně známých osobností, kterým je 50+ a disponují velkými statisícovými publiky. Můžeme zmínit Mirku Vangils, Evu Holubovou, Jiřího Langmajera a pozadu ve sledovanosti nezůstává ani bývalá první dáma Dagmar Havlová.
Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je, že často končí na věku 55 let a velmi málo z nich cílí na starší publikum. Potenciál je ale dle čísel obrovský. Značky jsou schopny zasáhnout 2,5 mil. uživatelů a platit násobně nižší částky za inzerci než v tradičních médiích, skrze která se snaží na starší cílové skupiny mířit (TV, tisk, outdoor). V zahraničí se toto už děje, jen v ČR zatím na téma granfluencerů moc značek nemyslí. Influenceři mají však tu výhodu, že jsou mnohem autentičtější a zároveň známé osobnosti mají velký vliv na chování nakupujících.