31. 12. 2018 | Petra Vrbová
Vánoce jsou za námi, a proto jsem se zaměřila na systém a logiku nákupu dárků online z pohledu nakupujících. Já sama jsem v prosinci hodně nakupovala na internetu. Kdo vlastně jsem? Jsem jedna z 18ti procent Čechů, kdo si udělal na trhu online průzkum o produktu a dále online i nakoupila. I pro mě, stejně jako pro další z 32 % zákazníků tvořila cena velmi důležitý faktor. Vedle dalších 72 % zákazníků jsem na produkt narazila díky vyhledávači. A jak jsem na tohle všechno přišla? Pomohl mi Consumer Barometer od Google. Mrkněte, jak funguje!
Jak říkáme u nás v kanceláři „Kdo se moc ptá, málo googlí.“ Jedna věc je rozumná úvaha založená na historických datech a osobním názoru, ale druhá věc je skutečný odraz reality – a k tomu pomůže právě Consumer Barometer, jestliže přemýšlíte o tom, kdo jsou vaši potenciální zákazníci.
Není náhodou, že Google, světově nejčastější vyhledávač a poskytovatel emailových účtu a mnoho dalšího, schraňuje obrovská množství dat o nás všech a ty jsou nám díky Barometeru k dispozici.
Pojďme se podívat na celý proces nakupování. Protože mým tajným snem je se aspoň pár dní jen tak potulovat po světě a vydělávat si nějaké kačky zpěvem po ulicích, nabízí se sehnat si nějaké přenosné elektrické piano, abych ve světě neudělala ostudu.
Jako první jsem si udělala přehled o dostupné nabídce produktů online, jako další z 81 % ostatních googlujících.
Dostupné nabídky jsem porovnala (stejně jako dalších 70% lidí ze vzorku), tj. co jednotliví prodejci nabízí a dále prověřila ceny a vybavení jednotlivých pian.
Jsem docela pyšná na to, jak umím hospodařit se svými financemi, a proto je pro mě důležité posoudit cenu a výkon každého produktu. Stejně jako dalších 55 % nakupujících jsem si proto udělala obrázek o produktu jak online, tak jsem se šla podívat do prodejny čili jsem nahlédla i do offlinu.
Cena pro je pro mě a dalších 62 % dalších lidí jednou z nejpodstatnějších faktorů, když se rozhoduji, co koupím. Dost podrobně také pročítám reviews, jako jedna z 28 % dalších zkoumatelů.
Nedělám ukvapené nákupy (minimalismus na první místě, přátelé!). Stejně jako 66 % dalších kupujících jsem si produkt našla online a také jsem online nakoupila ve chvíli, kdy jsem si všechno důkladně promyslela.
Přehledný web a popis produktu: Předpokládejme, že lidé věnují ve většině případů u nákladnějších produktů pozornost více faktorům a nedělají ukvapené nákupy. Proto je vždy důležité mít kvalitní web s dostatkem informací; a cenu, která odráží výkon produktu, která je rovněž únosná v porovnání s konkurenty.
Pravidla remarketingu: Dalším důležitým bodem je také to, že většina lidí si projde produkt online a pak online také nakoupí. Omezte svůj remarketing na období maximálně 4 týdnů. Jakmile nakoupím offline, trochu mě značka svým remarketingem otravuje, když se zobrazuje několikrát denně třeba i 5 týdnů po mém nákupu a poslední návštěvě webu.
Reviews: Dejte si tu práci a požádejte své zákazníky o ideálně pozitivní reviews. Na reviews také reagujte. Pokud mají lidé s produktem problém a negativně ho ohodnotí, možná jen nevědí, jak přesně s některými funkcemi zacházet.
Zákaznický servis na prvním místě: Dbejte na offline zákaznický servis. Mystery shopping zřejmě má svůj význam. Když jsem se vrátila po 4 letech zpět do Čech, překvapilo mě, jak dokážou být lidé protivní, ale každý může špatný den. Nicméně, není nic horšího než přijít o zákazníka jenom proto, že narazíte na protivného asistenta prodeje, který Vás od nákupu spíše odradí. Konkurence je veliká, není tedy problém jít doslova za roh a nakoupit u konkurenta.
Já jsem si nakonec přenosné piano koupila a už jen stačí vyrazit na letiště. Držte mi pěsti, ať je rok 2019 rokem splněných snů a cestování zdar!