13. 11. 2023 | Eva Hůlová
Influencer marketing se stal nedílnou součástí moderního marketingového mixu. Aby ale kampaň s využitím influencerů naplnila očekávání a byla úspěšná, je nezbytné jasně definovat cíle. Ty představují specifika, na základě kterých kampaň nastavíte, abyste dosáhli požadovaných výsledků.
V prvním kroku si vždy stanovte cíle a vyjasněte si, co od influencerů očekáváte. Definovat je můžete, např. podle známé poučky SMART, tedy cíle by měly být konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově omezené. Pro příklad:
Jak rozeznáte, které cíle jsou pro vaši značku vhodné? Existuje řada faktorů, které byste měli před stanovením cílů analyzovat a znát, jako například:
Mezi hlavní cíle, o které doporučujeme v rámci influencer marketingu usilovat, je budování povědomí o značce či produktu, získávání sledujících na profilech značky, tvorba uživatelského obsahu pro značku či produkt a v neposlední řadě také konverze.
Budování povědomí je zásadní, pokud značku či produkt teprve zavádíte na trh, nebo také v rámci připomínací kampaně. Vyberte influencery s dobrou reputací v oboru, kteří jsou navíc pro vaši značku relevantní. Doporučujeme udělat si přehled nejen o tom, co influencer na svém profilu publikuje, ale také si od něj vyžádat základní přehled o sociodemografickém složení sledujících (případně můžete využít placené nástroje pro analýzu influencerů, my v LCG využíváme Lafluence nebo Phlanx).
Nemusí se jednat jen o profily s vysokým dosahem, v závislosti na vaší značce a cílech kampaně můžete využít jak velké influencery, tak i řadu menších či středních influencerů. Ačkoliv velcí influenceři mohou poskytovat masivní dosah, s mikro-influencery jste schopni budovat hlubší a osobnější spojení s publikem. Rozhodující je, jak tyto influencery zapojíte do strategie kampaně a jaký typ obsahu budou vytvářet.
Ačkoliv mnoho značek pořád jako základní ukazatel úspěšné influencer kampaně považuje nárůst počtu sledujících značky, radíme zaměřit se na tento cíl spíš jen sekundárně. Nábor nových fanoušků může být užitečný jako součást celkové strategie, ale je nutné brát ohled na kvalitu a relevanci získaných sledujících.
Pokud i tak o nové sledující usilujete, vyberte influencery s velkou a angažovanou komunitou a uspořádejte na jejich profilu soutěž o zajímavou výhru týkající se vaší značky či produktu. Jako podmínku pro zapojení zvolte právě sledování profilu značky. Přidat můžete ještě další podmínku, jako např. označení kamaráda, který by daný produkt taky využil, pro šíření povědomí o soutěži.
Disclaimer - je důležité, co na profilu značky sdílíte a komunikujete. Obsah by měl mít pro nové sledující přidanou hodnotu nebo nabízet motivaci, aby opravdu profil sledovali. Jinak se může stát, že po skončení soutěže sledující odejdou a už se nevrátí.
Pokud chce značka působit na sítích, potřebuje k tomu spoustu obsahu, jeho tvorba je ale náročná jak časově, tak finančně a zabaví celý content marketing tým. Navíc nastylované a umělé fotky či videa, která křičí “REKLAMA!”, v dnešní době lidi na sociálních sítích moc neberou. Naopak mají radši autentický obsah, se kterým se mohou snadno ztotožnit a který jim něco předá.
Influenceři se tvorbou obsahu živí, a tak v rámci spolupráce s nimi můžete trefit dvě mouchy jednou ranou. Vytvořené fotky a videa tak můžete používat nejen na sítích, ale promítnout je i do ostatních komunikačních kanálů.
V takovém případě hledáte influencera, který sedí ke značce a jehož obsah se vám líbí. Nezáleží na velikosti profilu, ale na ohlasech, které mají jeho výstupy u jeho sledujících a jak s nimi interagují.
Při získávání obsahu od sledujících se zaměřte na dvě věci: dobře připravený a srozumitelný brief a pořešené licenční podmínky. Brief by měl influencerovi stručně a jasně nastínit, co se od něj očekává a jak by měly výstupy vypadat. Smlouva obsahující udělení licence zajistí, za jakých podmínek budete moci s takto vytvořeným obsahem nakládat. Obsah je totiž autorským právem influencera a bez licence byste se mohli dostat do problémů a v nejlepším případě budete muset obsah smazat.
Zvýšení prodejů, přihlášení k odběru, zaslání poptávky, vyplnění formuláře či registrace na webu se nachází na vrcholku cílů influencerských kampaní a mohou přinést zajímavou návratnost investic. Vzhledem k tomu byste se na ně měli zaměřit, až když vybudujete povědomí v rámci cílové skupiny značky či produktu.
Pro konverze vyberte influencery, kteří mají vliv na nákupní rozhodnutí vaší cílové skupiny, opět tedy záleží na relevanci influencera a demografickém rozdělení jeho sledujících. Zjednodušeně máte v podstatě dvě možnosti, které vycházejí z povahy produktu či služby:
Motivovat sledující můžete navíc unikátními promo hesly, slevovými kódy či sledovatelnými odkazy, které nabídnete ke komunikaci každému influencerovi. Na základě jejich využití sledujících získají slevu či jiný benefit (1 balení produktu navíc, dárek k nákupu či první proceduru k vyzkoušení zdarma). Doporučujeme nabízet tyto výhody nárazově a s časovými omezeními, aby byly efektivnější.
Pokud nevíte, jak definovat cíle pro svoji kampaň nebo hledáte pomoc s vaší influencer kampaní, dejte nám vědět. Pomůžeme vám dosáhnout úspěchu v influencer marketingu a realizovat vaše cíle.