Instagram Reels – Reakce Facebooku Na Vzestup Tiktoku

14. 8. 2020 | Vojtěch Lambert

Dlouho očekávaná novinka je konečně tady. Facebook, stejně jako v minulosti v případě Snapchatu, reaguje na vzestup popularity TikToku a 5. 8. 2020 spustil v rámci platformy Instagram tzv. Instagram Reels.

Případ Snapchat

Pojďme se ale podívat do historie. Instagram (resp. Facebook) už jednou podobným testem prošel. Stories, které byly právě velmi oblíbeným tahákem Snapchatu, vývojáři Facebooku velmi rychle okopírovali a vložili do aplikace Instagram. Facebook jednal se Snapchatem o koupi, nicméně se společně nedohodli na ceně, Facebook se stáhl a velmi rychle okopíroval klíčovou funkci. Níže vidíte celý průběh nástupu Stories, kdy došlo v krátkém časovém horizontu (tj. během jediného roku) k osvojení nového formátu uživateli Instagramu.

Dále už příběh Stories znáte, a kdo ne, připomeňte si tady. Snapchat postupně vyklízí pozice, zatímco Instagram strmě roste.

Fenomén TikTok

Situace se tak trochu opakuje. TikTok oznámil v průběhu roku 2020 800 milionů uživatelů celosvětově. Tedy vyrostl za poslední 2 roky o 15 % (v roce 2018 uváděl 680 miliony uživatelů). Není tedy náhodou, že Facebook sledoval vývoj a připravoval postupný nástup nové funkce právě pro Instagram, který má stále velkou dynamiku růstu a je využíván větším počtem mladších uživatelů v porovnání s Facebookem.

Poslední události v tomto roce kolem TikToku ale mohou vyvolávat řadu otázek. Proč zrovna ve chvíli, kdy prezident Trump položí TikToku nůž na krk s plánem zakázání aplikace v případě, že nezamíří do amerických rukou? Zajímavé na celé kauze také je, že hned pár dní po oznámení se hlásí Microsoft s nabídkou odkupu. A ještě zajímavější je, že 5. 8. 2020 oznámil Facebook spuštění Instagram Reels. Moc náhod najednou.

Celý průběh si můžete prohlédnout níže na timeline:

Zdroj: Linkedin Socialbakers

Co jsou vlastně Instagram Reels?

Instagram Reels jsou krátká 15s videa. Stačí si natočit video a následně ho můžete opatřit muzikou, efekty či ho různě kreativně zeditovat a nasdílet s kamarády nebo rovnou celou veřejností.

Co nového nabízejí:

  • Audio – vybrat si muziku z Instagram knihovny nebo si nahrát zvuk dle svého uvážení a přiložit k videu
  • AR efekty – video dále můžete doplnit o prvky tzv. rozšířené reality (augmented reality), které naleznete v galerii efektů
  • Časovač – pro natočení videa také můžete použít časovač a umístit mobil do větší vzdálenosti bez nutnosti stisku nahrávání
  • Rychlost – možnost zrychlovat a zpomalovat natočené video
  • Přechody – Reels nabízejí také různé varianty přechodu pro více záběrů

Co vše je možné a nemožné, a jak se dají Instagram Reels zobrazovat, naleznete v přehledné tiskové zprávě od Facebooku tady.

TikTok vs. USA – kdo z koho

Svět sociálních sítí je neustále v pohybu. Každý rok vyvstane nějaký nový trend nebo novinka na poli funkcí. Poslední dobou jsme však svědky poměrně velkých konkurenčních bitev. O to více zajímavé to začíná být, když se do businessu a marketingu dostává politika.

Uspěje Instagram s Reels stejně jako v případě Stories? Budou chtít uživatelé tuto funkci využívat v takové míře jako Stories? Podaří se zachytit nástup TikToku a jeho růstu jako v případě Snapchatu? Uvidíme, jak rychle funkce získá na popularitě nebo ne.

Bude také zajímavé sledovat, jak dopadne bitva mezi USA a Čínou, tedy jestli TikTok prodá americkou část americké korporaci nebo jestli se uchrání a bude čekat na vývoj voleb amerického prezidenta.

Všichni marketéři tak budou s napětím sledovat kvartální čísla a adopci jednotlivých formátů, jestli bude mít smysl se Instagram Reels ve větším zabývat a integrovat je do kampaní. Do té doby se pohodlně usaďte a sledujte 😀