27. 12. 2018 | Hana Cintlová
Každá cílová skupina je kmen, který mluví vlastním jazykem. Jak moc se mu podobá text, kterým chcete danou cílovku oslovit? Zapojte představivost a vychytejte i ty nejmenší detaily!
…asi těžko mu někdo uvěří, že viděl prkno i jinde než v encyklopedii městských subkultur. Než se tedy pustíte do psaní, představte si člověka, který by měl prostřednictvím vašeho textu k cílové skupině mluvit. Pak se vžijte do role persony – typického zástupce cílovky. A teď je posaďte proti sobě. Začínající skejťák se o nákupu těch správných bot, prkna a oblečení poradí radši se zkušenějším vrstevníkem než s někým, kdo na něj působí jako staromódní učitel tělocviku.
Vždycky si nejdřív uvědomte, jakou roli mají vaše texty hrát. Má to být profesionál z oboru? Kamarádka? Mentor? Obchodní partner? Nebo „náčelník kmene“, který určuje nové trendy? Podle toho vyberte styl a téma, jaké sedí celkové strategii. Potom se inspirujte skutečnými lidmi. Vyrazit ven, pustit si video na YouTube nebo projít pár online diskuzí vám pomůže lépe poznat hrdiny i potřeby vaší cílovky. Pozor! Když si nejste jisti hantýrkou, kterou vaši čtenáři používají, poraďte se s někým, kdo ji má v malíčku. Na sílu zvolené nebo špatně pochopené slovo rozstřelí důvěryhodnost vašeho textu na tisíc kousků.
Máte před sebou hotový text. Než půjde do světa, přečtěte si ho nahlas a představte si, jak by přitom vypadal ten, kdo právě mluví s vaší cílovkou. Král skateparku není Božena Němcová, takže žádná složitá souvětí a knižní obraty. Obchodní partner by měl působit seriózně – tady zase pozor na svoje hovorové perly. A u kamarádky oceníte, když bude mít pochopení a nebude vás jen poučovat o tom, co děláte špatně. Svoje dílo zdokonalujte tak dlouho, dokud nebudete mít pocit, že váš polidštěný text mluví jako věrohodný člen daného kmene.
Jako copywriter nemusíte svoji představivost držet na uzdě. Dopřejte jí rozlet a vaše texty nebudou mít chybu!