6. 1. 2020 | Markéta Lasotová
Pracujeme v nich dnes téměř všichni. V korporátech, start-upech i státních institucích. Open officy se staly nedílnou součástí naší práce. Někomu vyhovují perfektně jinému zase vůbec. Sepsali jsme pro vás výhody i nevýhody open office i rady, jak v něm přežít a pracovat efektivně.
Největší výhodou open office je rychlejší a snadnější komunikace. Pokud se potřebujete rychle na něco zeptat stačí na poblíž sedícího kolegu houknout nebo za ním zaskočit. Do debaty o novém nápadu můžete zapojit rychle více lidí a udělat si malý brainstorming během pár minut bez toho, aniž byste museli opustit pohodlí svojí židle.
Jednou z hlavních nevýhod, na kterou si v open office stěžuje nejvíc lidí je hluk. Mluvení, otevírání oken, zvonění telefonů, ťukání do klávesnice nebo aktivní tiskárna. Rušivých ruchů v kanceláři je celá řada. Přestože se je po čase naučíme vědomě ignorovat. Naše podvědomí je na tom úplně jinak. Lidský mozek se v přítomnosti druhých lidí bezděky aktivuje a nutí nás tak být neustále ve střehu. Nepřidává tomu ani fakt, že mnohem více reagujeme na to, co se děje v našem periferním vidění. Takže veškerý pohyb, který se děje na okraji našeho zorného pole nám krade pozornost.
Dalším velkým problémem open office je ztráta soukromí. To, že vás každou vteřinu vašeho pracovního dne může kdokoliv sledovat způsobuje spíš větší stres než větší produktivitu. Navíc v případě, že se snažíte každý den pracovat na maximum, aby někdo náhodou neřekl, že se flákáte může vést k závažným fyzickým a psychickým problémům jako bolest hlavy, únavě i vyhoření.
Open office taky není ideální prostředí pro introverty, kterým denní těsný kontakt s lidmi nemusí dělat úplně dobře. Další problém nastává v případě, že je něčí náplň práce řešení citlivých věcí po telefonu, pak je zvuková izolovanost od ostatních zásadní.
Velkoprostorově navržené kanceláře taky usnadňují šíření nemocí. Stačí jeden nachlazený kolega, který má pocit, že se bez něj v práci neobejdou ani na den, a během týdne skolí chřipka půlku firmy.
Rozdělení prostoru
Podstatou open office je sice otevřený prostor, to ale neznamená, že ho nemůžete rozdělovat. Zástěny, květiny, nábytek nebo chytré rozložení stolů. Vytvořit v kanceláři místa většího klidu pro soustředěnou práci nebo pro odpočinek je zásadní pro lepší fungování celého osazenstva.
Prosím, nerušit
Většina lidí potřebuje dlouhé, ničím nepřerušované bloky pracovního času k tomu, aby odvedli tu nejlepší práci. V momentě, kdy se totiž dostanete do tzv. flow není nic horšího, než když vás někdo vyruší. Proto je důležité si vytvořit pro ostatní jasné znamení toho, že si nepřejete být rušeni. Perfektně se k tomu hodí sluchátka. Ty kvalitní vám pomůžou nejen odstřihnout okolní ruchy, ale taky je to jasný signál pro kolegy, že zrovna potřebujte klid.
Změňte čas práce
Pro ideální fungování open office je dobré nastavit určitá pravidla pro komunikaci. Všichni by měli vědět, že v open office se nepokřikuje a když něco potřebujete vyřešit s kolegou, tak za ním dojdete. Pro nastolení klidného prostředí je skvělé tzv. Knihovnické pravidlo. To znamená, že v kanceláři by to mělo fungovat jako v knihovně. Mluví se potichu nebo vůbec, nedělají se žádné hlasité zvuky nebo telefonáty. V případě, že je telefonování nebo debata s kolegy potřeba, pak je vhodné se přesunout do uzavřeného odděleného prostoru, nebo si posílat vzkazy online pomocí některé z instant messenging služby jako (Skype, Messenger nebo WhatsUp), i když sedíte kousek od sebe.
Den bez mluvení
Pokud knihovnické pravidlo nefunguje stále nebo není možné ho u vás na denní bázi zavést, pak je tady další možnost – den bez mluvení. Stačí si určit jeden den v týdnu, kdy bude v kanceláři naprosté ticho. Žádné ruchy, žádné rozhovory nebo schůzky. Zkrátka tichý den jako v knihovně.
Pracujete taky v open office? A máte vlastní vychytávky a tipy, jak v něm pracovat efektivně? Napište nám na náš Facebook.