15. 10. 2018 | Markéta Lasotová
Zadat správně kreativní úkol se může na první pohled jevit jako snadná záležitost, ale když se nad tím zamyslíte důkladněji, zjistíte, že to může být i oříšek. U kreativních úkolů se často stává, že je cesta za kýženým výsledkem náročná a plná překážek. Naštěstí se v tomto článku dozvíte, jak spolu zadavatel a kreativec můžou efektivně dojít k vytyčenému cíli bez toho, aniž by se jeden ze druhého zbláznili.
Ještě, než se pustíte do samotného zadání daného úkolu, je potřeba si nastavit, jak bude vypadat průběh spolupráce. Hned na začátku je důležité si určit například: v jakých intervalech se bude práce kontrolovat, jaký bude rozsah korektur a kolik jich bude, kdo rozhodne o finální podobě textu nebo vizuálu a podobně. Jasnými pravidly zamezíte případným nedorozuměním, zdržením a prodražováním.
Společná cesta zadavatele a kreativce musí mít přesně daný cíl. Proto by oba měli dobře vědět, komu je výsledek určený, co má cílové skupině předat, co má říkat o značce i jak zapadá do celkové marketingové strategie společnosti. Pro kreativce zde platí, že finální text nebo vizuál musí především sloužit cíli. Umění musí jít stranou. Hlavní slovo má účel.
Flat design, wireframe, explainer, motion grafika, sketch, vektor, typografie, kering, serif, abstract, metadescription nebo zarovnání do bloku. Svět grafiků a copywriterů je plný vlastního názvosloví, kterému nemusí všichni rozumět. A jak pak spolu můžou lidé komunikovat, když neví, o čem ten druhý mluví. Ujistěte se, že mluvíte stejným jazykem, že rozumíte všem pojmům. Pokud si u něčeho nejste jisti, zeptejte se. Nikdo není odborník na všechno a správná terminologie vám může ušetřit mnohá nedorozumění.
Jasná, jednoduchá a přímá komunikace je klíčem k úspěchu. Tvůrce musí vědět, ne se jen domnívat. Domněnky jsou pro filozofy, historiky a vědce, ne pro plnění úkolů. Srozumitelně a jednoduše mu řekněte, co po něm chcete, kreativec není telepat ani věštec, a když mu nedáte konkrétní požadavky, nevyčte ze skleněné koule, jak jste to mysleli. Vyhněte se proto neurčitým a povrchním výrazům jako cool, luxusní, fresh, moderní atd. Jediné, čeho tím docílíte, bude zmatený kreativec na pokraji zhroucení a cesta k finálnímu vizuálu nebo textu se zase o něco prodlouží.
Nechat vašemu grafikovi nebo copywriterovi tvůrčí svobodu je cesta do pekel. Pokud máte alespoň trochu představu, jak by měl výsledek vypadat, ukažte mu ji. Může jít o odkazy na texty, weby, obrázky, fotky a podobně. Dejte tvůrci konkrétní příklady a k nim důvody, proč a co přesně se vám na nich líbí. Pro kreativce je důležité pochopit zadavatelův vkus. Tímto způsobem můžete jednoduše předejít zbytečnému množství korektur.
V neposlední řadě patří do zadání i parametry a technické specifikace výstupu. Rozhodně byste neměli opomenout, jestli má být ve finálním vizuálu nebo textu logo, jaká má obsahovat klíčová slova, jestli má jít o kreslený vizuál nebo fotky, jestli chcete koláž, jaký chcete použít slohový útvar a další. Neméně důležité jsou i technické specifikace. Jaký bude výsledný formát? Kde se bude prezentovat? Jaká jsou omezení? Bude výstup online nebo i offline? Na jakých platformách se objeví? Chyb v tomto bodě se snažte vyvarovat. Není totiž nic horšího než hodiny, dny nebo týdny pracovat například na videu, které má jiné rozlišení a formát, než jaký podporuje cílová platforma.
Všechny výše uvedené body by měly být součástí kreativního briefu, který vzniká na začátku spolupráce. Každopádně je dobré některé z nich aplikovat i na menší úkoly i v průběhu už zavedeného projektu. Pokud neustále bojujete se zamítáním nebo máte pocit, že vám vámi vybraný kreativec nerozumí, je možné, že jste některý z bodů u přípravy vynechali. Hlavně byste neměli zapomenout, že výsledek musí být především funkční. Zkuste se proto oprostit od pohledu líbí/nelíbí. Raději dejte na efektivitu.
Máte zkušenost se zadáváním nebo přijímáním kreativních úkolů? Jaký je váš postup? Dejte nám vědět do komentářů na našem facebookovém profilu