31. 3. 2016 | Mgr. Vojtěch Lambert
Pokud jste doteď neslyšeli o sociální síti Snapchat, tak rozhodně pokračujte ve čtení tohoto článku. Snapchat je poměrně mladá platforma, ale roste obrovským tempem a svým pojetím je velkým potenciálem i pro marketéry. Celosvětově má tato platforma více jak 100 milionů aktivních uživatelů, denně je přehráno přes 6 miliard videí a je nejoblíbenější platformou pro uživatele ve věku 13-34 let. V USA více jak 60% majitelů smartphonů ve věku 13-34 let jsou uživatelé Snapchat!
V České republice se o Snapchat a jeho rozšiřování mezi mladší ročníky mluví přibližně rok, ale nyní se již začíná dostávat mezi preferované sociální sítě, kterými lze zasáhnout mladá generace. Počet uživatelů se odhaduje na několik desítek tisíc. Patří však mezi rychle rostoucí sítě, jako třeba Instagram.
Co je tedy tím, co je na Snapchatu tak zajímavé pro firmy? Jelikož uživatelé využívají Snapchat z důvodu velmi kreativního systému komunikace mezi sebou a myšlenkou, že jeden zaslaný Snap se vydrží zobrazovat maximálně 10 sekund, tento systém unikátnosti je velmi zajímavým bodem pro společnosti. Ty mohou budovat své sledovatele, nejen bez placené reklamy, skrze ostatní aktivní sociální sítě nebo přímo na Snapchat, ale následně s nimi komunikovat prostřednictvím rozesílání Snapů či vytváření Stories. Díky tomuto systému je tam interakce se značkou nejen technologicky prokázána, ale navíc i reálně – a to jak při kampaních, tak i v tzv. „běžném režimu“. Z našich zkušeností se uživatelé Snapchat velmi rádi spojují se značkami a velmi intenzivně s nimi komunikují (a to neustále). Jak ale tohoto docílit, abyste získávali uživatele a uměli je zaujmout?
Pokud vyžadujete od uživatelů Snapchat jejich aktivitu, zapojení a šíření povědomí o značce, musíte jim nabídnout unikátní obsah, který nikde jinde neuvidí. Zapomeňte tedy na to, že budete rozesílat Snapy takové, které budou obsahovat stejné fotografie a sdělení jako na jiných sociálních sítích. Pokud chcete, aby váš fanoušek čekal na každý další Snap nebo vám nějaké posílal, musíte ho umět zaujmout. Velmi dobře tak fungují Snapy ze zákulisí značek a společností, tajné akce a eventy, limitované edice, atd. Prostě všechno, co mají vaši zákazníci rádi a vy jim chcete toto nabídnout v určité limitované formě pouze skrze tuto platformu. Podívejte se například na využití této platformy v kampani Bubbleology.
Pokud máte připravený obsah, který chcete sdílet s vašimi fanoušky, musíte jim ho umět doručit. Nejjednodušší formou je vytvoření Snapu, který následně rozešlete všem uživatelům, se kterými jste se propojili na Snapchat. Právě propojení a navyšování sledovatelů (přátel) je důležité pro co největší zásah. Daným Snapem může být třeba fotografie přípravy nové kolekce oblečení na novou sezónu, kterou můžete doplnit textem, stickerem nebo jinak dobarvit a dokreslit a rozeslat na vybrané uživatele nebo na všechny. Následně můžete sledovat, kdo si Snap zobrazil a kdo si udělal printscreen. Daný Snap se může zobrazovat 3-10 sekund, dle toho co nastavíte. A co takhle poslat svým věrným voucher na nákup?:) Vyzkoušejte to a uvidíte, co to vyvolá za reakce.
Máte příběh, o který se chcete podělit s fanoušky? Nebo plánujete kampaň a nevíte s jakou platformou a jak začít? Využijte rozhodně Stories. Díky nim můžete zobrazovat 24 hodin svoji story všem uživatelům, kteří jsou s vámi propojeni a můžete ji v průběhu času měnit – tzn. přidávat nové Snapy (fotografie a videa). Výhodou je, že mohou, narozdíl od Snapu, prohlížet story vícekrát po sobě a opakovaně, dokud nezmizí. Pokud jako profil využijete „Live Stories“, mohou být vyhledány i dalšími uživateli, kteří nejsou s vámi propojeni. Důležité je, že „Stories“ mohou být editovány neustále (a tedy i mazány). Pokud chcete aktivovat své fanoušky, zapojte je do aktivity nebo akce skrze Snapování a komunikace na Snapchat – uvidíte tu sílu reakce.
Víte, kteří uživatelé jsou vašimi nejvěrnějšími fanoušky nebo i zákazníky? Věnujte jim více času a komunikujte s nimi napřímo skrze chat. Tito uživatelé to většinou ocení a budou rádi pokud se jim za jejich věrnost odvděčíte svou pozorností nebo i drobnými dárky. Budou vás pak dále doporučovat a mluvit o vás.
Pro ty, co mají rádi data, je dobré říci, že Snapchat umožňuje zobrazování statistik v reálném čase. Zatím nejsou k dispozici statistiky průběžné ani skrze třetí strany, nicméně je ve světě již velké množství firem, které na této možnosti pracují. Pokud tedy děláte kampaň, ukládejte si průběžné data skrze printscreenování statistik. Uvidíte i jak rychlé jsou reakce ve vazbě na časový horizont a které Snapy jsou nejlepší a nejvíce zaujmou (zobrazení vs. printscreen).
V další části tohoto blogu vám ukážu, jak hledat zajímavé osoby, jak využít Snapcode či jak rozšiřovat množství uživatelů.