Jak se připravit na certifikaci od Meta

9. 6. 2023 | Jan Matyáš

Pokud jste se rozhodli udělat jednu z mnoha certifikací z nabídky Mety, budiž vám alfou a omegou facebookblueprint.com. Já vám ještě doplním, co od certifikací můžete čekat.

Chci Certifikát, aneb proč mě chce Zuckerberg zase kasírovat a je mi přidělen zkouškový dozor

Rozhodli jste se přivzdělat a já vám fandím! Připravte se ale na menší teror a zbytečný stres ze strany Mety:

  1. Certifikace není zadarmo
    Doslova. Je potřeba zaplatit značnou sumu za jeden pokus. Cena se pohybuje od 99 USD po 150 USD dle náročnosti zkoušky (vysvětlím později). Nepomůže ani to, že jste v programu FB partners.
  2. Certifikace není zadarmo
    Tentokrát z pohledu náročnosti. Budete se na ni muset pěkně našprtat protože…
  3. Zkoušku skládáte pod dohledem přiděleného supervizora
    Člověka co vás bude mít celou dobu na webkameře (ano, potřebujete webkameru). Na stole nesmí být nic kromě notebooku. Během celé zkoušky se nesmíte pohnout mimo snímanou oblast, nesmíte dlouze dívat mimo displej a spoustu další lehké buzerace.
  4. Oficiálních materiálů není dostatek a nejsou příliš kvalitní.
    Bohužel za mě největší kámen úrazu. Pro člověka, co se teprve chystá na dráhu Social AD specialisty, může být cesta k certifikaci náročná i kvůli kvalitě přípravných materiálů.

Některé body se zdají trošku (nebo trošku víc) odrazující, ale díky tomu má Certifikace určitou hodnotu. Přesto bych doporučoval zkoušky pro ty, co už mají základy osahané z praxe.

Typy a náročnost certifikátů

Certifikace se dělí dle náročnosti:

Do “začátečníků” spadá certifikace Associate a Community Manager (spíš copywriteři, kreativní oddělení, community správa) - 2 certifikace Intermediate je zaměřena PPCčkaře. 3 certifikace se zaměřují se na plánování, typy biddingu, porozumění různým nástrojům cílení, etc. Advanced - Technical je, jak název napovídá, více technicky zaměřená část a obsahuje 2 certifikace.

Popravdě, certifikace by dle mého názoru mohly být tři, jelikož se některé značně překrývají a to hlavně v sekci intermediate a výš (což lze vyvodit ze studijních materiálů, které vám meta poskytne a jsou totožné pro více certifikací zároveň).

Jak se na Certifikaci připravit

Asi nejdůležitější a nejotravnější část. Meta vás krásně navede do dvou hlavních částí, kde se vás snaží připravit na zkoušku. Jelikož je jeden placený pokus relativně drahý, přípravu rozhodně nepodceňujte. Strukturálně, jsou jednotlivé sekce krásně a úhledně rozdělené, Blueprint HUB vám jednotlivé sekce kouskuje na teoretickou část a část “praktickou”, u které jsem docela narazil.

Praktickou část totiž tvoří pouze jeden cvičný test - který by se měl skládat z otázek, které obsahuje i test naostro. Tady musím Metě značně vyčinit.

Po zhlédnutí prvního reálného testu vám okamžitě dojde, že je velký rozdíl mezi teoretickými materiály, cvičným testem a reálným testem.

Teoretické materiály mi byly užitečné asi tak z 50 % pro cvičný test a cvičný test byl odrazem reálného testu tak z 25%, což ve finále rozevírá obrovské nůžky mezi přípravnými materiály od Mety a reálným testem.

Mluvím nyní o Professional úrovních a výše, sám jsem Associate zkoušky neprocházel. Na druhou stranu test byl z 90 % více zaměřený na praktické otázky. Pro profesionály z oboru je to spíš příjemné překvapení, jelikož už máte v malíku určité vzorce chování kampaní, názvosloví, atd.

Zároveň ale začnete lehce zpochybňovat důležitost přípravných materiálů. Pořád doporučuji si je projít, ale brát je s rezervou. Stejně tak cvičný test doporučuji projit x-krát dokud si nebudete na 100% jistí ve všech otázkách.

Pokud se vám Certifikace nepovede složit napoprvé, materiály vám nevyhovují a přesto se Badge nechcete vzdát, doporučuji stránky třetích stran. Budou se vás snažit na zkoušky připravit po více praktické stránce, většinou formou podobných otázek co jsou v testu. Bohužel vás to bude něco stát: thinkific.com

Přeji hodně štěstí!

P. S. Nechce se vám certifikace řešit, ale chcete mít k ruce zkušené profíky? Obraťte se na nás.