9. 6. 2023 | Jan Matyáš
Pokud jste se rozhodli udělat jednu z mnoha certifikací z nabídky Mety, budiž vám alfou a omegou facebookblueprint.com. Já vám ještě doplním, co od certifikací můžete čekat.
Rozhodli jste se přivzdělat a já vám fandím! Připravte se ale na menší teror a zbytečný stres ze strany Mety:
Některé body se zdají trošku (nebo trošku víc) odrazující, ale díky tomu má Certifikace určitou hodnotu. Přesto bych doporučoval zkoušky pro ty, co už mají základy osahané z praxe.
Certifikace se dělí dle náročnosti:
Do “začátečníků” spadá certifikace Associate a Community Manager (spíš copywriteři, kreativní oddělení, community správa) - 2 certifikace Intermediate je zaměřena PPCčkaře. 3 certifikace se zaměřují se na plánování, typy biddingu, porozumění různým nástrojům cílení, etc. Advanced - Technical je, jak název napovídá, více technicky zaměřená část a obsahuje 2 certifikace.
Popravdě, certifikace by dle mého názoru mohly být tři, jelikož se některé značně překrývají a to hlavně v sekci intermediate a výš (což lze vyvodit ze studijních materiálů, které vám meta poskytne a jsou totožné pro více certifikací zároveň).
Asi nejdůležitější a nejotravnější část. Meta vás krásně navede do dvou hlavních částí, kde se vás snaží připravit na zkoušku. Jelikož je jeden placený pokus relativně drahý, přípravu rozhodně nepodceňujte. Strukturálně, jsou jednotlivé sekce krásně a úhledně rozdělené, Blueprint HUB vám jednotlivé sekce kouskuje na teoretickou část a část “praktickou”, u které jsem docela narazil.
Praktickou část totiž tvoří pouze jeden cvičný test - který by se měl skládat z otázek, které obsahuje i test naostro. Tady musím Metě značně vyčinit.
Po zhlédnutí prvního reálného testu vám okamžitě dojde, že je velký rozdíl mezi teoretickými materiály, cvičným testem a reálným testem.
Teoretické materiály mi byly užitečné asi tak z 50 % pro cvičný test a cvičný test byl odrazem reálného testu tak z 25%, což ve finále rozevírá obrovské nůžky mezi přípravnými materiály od Mety a reálným testem.
Mluvím nyní o Professional úrovních a výše, sám jsem Associate zkoušky neprocházel. Na druhou stranu test byl z 90 % více zaměřený na praktické otázky. Pro profesionály z oboru je to spíš příjemné překvapení, jelikož už máte v malíku určité vzorce chování kampaní, názvosloví, atd.
Zároveň ale začnete lehce zpochybňovat důležitost přípravných materiálů. Pořád doporučuji si je projít, ale brát je s rezervou. Stejně tak cvičný test doporučuji projit x-krát dokud si nebudete na 100% jistí ve všech otázkách.
Pokud se vám Certifikace nepovede složit napoprvé, materiály vám nevyhovují a přesto se Badge nechcete vzdát, doporučuji stránky třetích stran. Budou se vás snažit na zkoušky připravit po více praktické stránce, většinou formou podobných otázek co jsou v testu. Bohužel vás to bude něco stát: thinkific.com
Přeji hodně štěstí!
P. S. Nechce se vám certifikace řešit, ale chcete mít k ruce zkušené profíky? Obraťte se na nás.