22. 9. 2021 | Zuzana Chlaňová
V předchozím blogu jsme vám ukazovali pár tipů, jak co nejvíce zpříjemnit vašemu zákazníkovi nákup na e-shopu a také jakými kanály a formami můžete klienty ještě více přitáhnout k vašemu brandu.
Ještě ale existuje jedna často opomíjená část nákupu na e-shopu, která může zákazníkům nákup buď hodně zpříjemnit, anebo naopak odradit od kliknutí na vysněný button „Objednat“. Nákupní košík.
Majitelé e-shopů mají většinou přesnou představu o grafice. Máte vyladěnou každou produktovou stránku, home page i spoustu dalších prvků. V případě košíku však platí jednoduché pravidlo. Méně je více. Neodvádějte pozornost zákazníka na složité a pestrobarevné grafické prvky. Myslete na to, že zákazník má v košíku už jeden prostý úkol. Objednat. Jakmile jeho mysl zahltíte dalšími vjemy, je možné, že z košíku odejde a už se nevrátí.
Kolikrát se vám už stalo, že jste si chtěli přečíst podmínky k dopravě či nahlédnout do obchodních podmínek a e-shop vás odvedl z košíku na zcela jinou podstránku, ze které jste se poté složitě proklikávali zpět do košíku? I tohle dokáže nákup pěkně znepříjemnit a velká část uživatelů se poté už k nákupu znovu nevrací.
Myslete na to, že nákup na e-shopu musí být dnes především jednoduchý, intuitivní a hlavně rychlý. Uživatel se chce co nejrychleji dozvědět všechny potřebné informace, nakoupit a zaplatit. Dopravu, balné či všechny další aspekty objednávky mějte proto jasně a stručně vysvětlené v rámci objednacího procesu v košíku. A pokud je to s dopravou či obchodními podmínkami u vás přeci jenom složitější a je třeba, aby si uživatel více početl na samostatné stránce, ujistěte se, že vždycky bude vědět, jak se rychle a jasně dostat zpátky do košíku ke své objednávce.
Někdy zkrátka není čas nákup dokončit. Možná vaše zákazníky něco vyrušilo, možná si to chtějí ještě promyslet anebo třeba čekají na výplatu. Pokud vám uživatel nechá zboží v košíku, najděte způsob, jak ho tam pro něj ještě chvilku ponechat. Připomeňte se, pošlete personalizovanou emailovou kampaň a třeba i nabídněte nějakou akci či výhodu. Uživatel se bude chtít k nákupu vrátit a ocení, že nemusí znovu procházet nabídku a hledat zboží, které se mu líbilo.
Důležité je vědět, jak vlastně vyhodnotit, jaká část uživatelů vám z košíků mizí. Na to vám skvěle poslouží Google Analytics, kde si nastavíte funnel a následně analyzujete „odpady“ v jednotlivých částech nákupního procesu. Detaily na jednotlivých stránkách můžete také vyhodnocovat skrze heat mapy nebo dotazníky v nástroji HotJar.
Pokud si tvoříte e-shop sami nebo jste využili profesionálů, nikdy nezapomínejte na tu nejdůležitější věc! Projděte si celý nákupní proces od začátku do konce. Jen vy znáte vaši cílovou skupinu a jejich potřeby nejlépe. A tomu i přizpůsobte nákupní proces a pokládejte si otázky: „Je nákup intuitivní?“, „Vím přesně, jaký má být můj další krok?“, „Jsou mi jasné podmínky?“, … Nejenom, že budete mít možnost vychytat všechny chyby a nejasnosti, ale také budete mít proces nákupu na svém e-shopu dokonale „zmáknutý“ a kdykoliv tak svým zákazníkům budete moci poradit.
Držíme palce! A pokud budete potřebovat radu, napište nám!