20. 10. 2022 | Adéla Vágnerová
S telefonem v ruce a připojením k internetu vyrostli. Generace Z, lidé narození mezi 1997 a 2012, tvoří stále rostoucí skupinu spotřebitelů. To, co platí na předchozí generace, ale rozhodně nebude platit na generaci Z. Sestavili jsme pro vás proto několik základních bodů, které jsou pro generaci Z důležité a pomůžou vaší značce uspět.
Na nic si nehrajte. Načančané příspěvky na sociálních sítích vypadají sice esteticky pěkně, ale generaci Z nijak neohromí. Dejte svým followerům možnost nakouknout pod pokličku a ukažte jim realitu. Představte se tzv. bez filtru a seznamte své publikum s lidmi, kteří za vaší značkou stojí, s jejich příběhem., Ukažte, jak vypadá třeba proces výroby nebo den zaměstnance. Díky tomu odstraníte bariéry mezi zákazníkem a firmou a zákazník vám bude důvěřovat.
Nebojte se přiznat, že se vám něco nepovedlo. Generace Z ocení vaši upřímnost a otevřenost. Udělejte si ze sebe legraci a klidně použijte vhodný meme nebo gif. Kromě toho, že se tak postavíte problému čelem, zároveň od něj částečně odvrátíte pozornost.
Vyhněte se využívání nepravdivých informací! Generace Z vaše lži, polopravdy nebo zatajování rychle odhalí – přeci jen jde o lidi, kteří na internetu vyrostli a pravdu si dohledají snadno a rychlostí blesku. Gen Z jen tak nezapomíná a nepromíjí, naopak s kritikou nešetří. Nezapomínejte proto na strategii a mějte po ruce připravené detailní krizové plány.
Generaci Z neohromíte slevami a podobnými akcemi. Je třeba pochopit, že nákupní chování této generace je naprosto odlišné od všech předchozích generací. Proto tady ostřílené taktiky, které máte vyzkoušené na mileniály, baby boomers a další, platit nebudou.
Pro generaci Z je důležitá hodnota a mise značky. Těmto lidem hodně záleží na naší planetě, proto touží po udržitelnosti. Obrací se čelem vzad nadměrné spotřebě, kapitalismu a nejsou materialisticky založení. Raději proto nakoupí udržitelný kousek za vyšší cenu než více kousků ve slevě. Tady ale dávejte pozor na greenwashing a nevymýšlejte si (ne)udržitelné nepravdy :)
Generaci Z zajímá, za čím vy a vaše značka stojí. Děje se ve světě aktuálně něco, s čím lidsky nesouhlasíte a cítíte potřebu se vyjádřit? Generace Z využívá sociální sítě k vyjádření svého názoru, proto vás podpoří a ocení, že si stojíte za svými hodnotami. Můžeme si to ukázat na hnutí Black Lives Matter, kdy velké značky podpořili rasovou rovnost nebo na vyjádření podpory Ukrajině a nesouhlasu s válkou, kdy firmy a značky poskytly nemalou finanční i materiální podporu. Otázkou je, zda za tím stála aktuální potřeba pomoct někde, kde je to třeba, nebo jen dobře načasovaná marketingová strategie. To už jsme ale jinde :)