11. 2. 2018 | Vojtěch Lambert
Začátkem roku firmy vždy postupně odhalují největší změny, které chystají. Pojďme se tedy podívat na to, co slibuje Google a Facebook. Na co byste se měli připravit a zaměřit? Čerpali jsme z materiálů Google Partners a Facebook.
Již v průměru 42 % veškerého hledání se děje v ČR na mobilech. Pokud tedy stále váháte, jestli stačí desktop verze webu a jestli cílit na vyhledávání v mobilních zařízeních, tady máte důkaz, že se připravujete skoro o půlku trhu. V Itálii a na Balkáně tyto čísla dosahují už více jak 60 %. Při exportu do ciziny se tak bez mobilu neobejdete vůbec.
V důsledku rostoucího trendu vyhledávání na mobilech tak Google mění strategii a od poloviny roku začne indexovat mobilní stránky jako první. Pokud řešíte jak vylepšit pozice v organickém vyhledávání, podívejte se, jak si stojí váš web. Praktický nástroj na zjištění, jak vylepšit svůj web, najdete zde »
Rychlost načítání webu byla vždy důležitým faktorem. V době mobilní je ale ještě důležitější než kdy dříve. Google jí tedy přikládá velkou váhu. Ideální čas načtení je 3s. Po 6s se pozice webu výrazně zhoršuje. Pokud tedy máte více než jsou uvedená čísla, začněte pracovat na úpravách. Zde je praktický nástroj na audit webu »
Jelikož je chování návštěvníků čím dál více komplexnější, Google reaguje na tento trend novým nástrojem, který vypustí na trh tento rok – Google Attribution. Ten pomůže analyzovat komplexnějším pohledem, které nástroje a kanály přinášejí webům a eshopům nejvíce konverzí nebo nákupů. Zároveň Google zlepšuje svůj Smartbidding, tedy automatizaci nastavování cen na základě učení v daných kampaních.
Google také neustále pracuje na doplňování YouTube kampaní o další aktivní prvky a možnost nastavení těchto kampaní směrem k optimalizaci na nákupy (tedy protažení z čistě branding strategie do celkového nákupního cyklu). Přidává tak formáty Trueview For Action a Trueview/Bumpers For Shopping.
Jednu z největších změn oznámil z kraje roku Mark Zuckerberg. Nově bude Facebook upřednostňovat příspěvky od osobních profilů, kamarádů, komunit před firemními. Bude to tak mít postupný vliv na snižování organického dosahu, nutnost více investovat do tvorby kvalitního obsahu a předpokládanou potřebu zvýšit rozpočty do kampaní nebo více přemýšlet nad jejich rozložením pro splnění nastavených cílů. Více informací naleznete v tomto videu »
Jedna z velký témat nyní jsou skupiny a jejich využití pro značky. Pokud bude postupně snižován organic v tempu, jaké slibuje Mark, bude pro značky výhodné zakládat skupiny pro své nejvěrnější fanoušky a přesunout komunikaci sem, aby nemusely platit za každé sdělení. Uvidíme, jak se ukáže úprava v algoritmu v průběhu roku 2018.
Další změnou v algoritmu Facebook je ta, že začne ještě více upřednostňovat zprávy z „důvěryhodných, informačních a lokálních“ zdrojů. Blogy a lokální média by tak měla dostat přednost před ostatními.
Ještě koncem roku 2017 Facebook oznámil, že bude postupně omezovat dosahy u postů, které používají taktiky, kdy stránky uměle vyvolávají interakce u postů (viz níže náhled). U těchto postů bude postupně omezovat dosahy a v případě, že stránky nebudou relevantní pro publikum (myšleno, že stránka nebude schopna dodávat relevantní obsah pro fanoušky) a obsah bude nahrazovat pouze posty vybízející k určité interakci, může dojít k dramatickému omezení zobrazování této stránky. (pozn: my zatím tento trend u spravovaných stránek neevidujeme, ale je pravdou, že podobné příspěvky vždy zaujímají maximálně 20 % celkového obsahu stránek)
Více k danému tématu naleznete zde »
Výše uvedené body jednoznačně shrnují vývoj platforem. Facebook chce, aby firemní stránky a profily generovaly pouze takový obsah, který bude pro uživatele zajímavý, vzdělávací či zábavný a bude postupně omezovat profily, které nedávají uživatelům žádnou přidanou hodnotu. Obsah a jeho propojení s osobními profily a aktivními influencery tak bude velmi důležitý (více k tomuto tématu v Trendech 2018). Lze také předpokládat tlak na zvyšování výdajů. Google reaguje na jasný trend přesunu na mobilní zařízení a chce, aby tito uživatelé měli co nejlepší zkušenosti při hledání. Tomu uzpůsobuje jednotlivé klíčové signály. Firmy, co nezareagují na tyto nové faktory, budou postupně ztrácet.