6. 1. 2022 | Natálie Cupalová
Pojďme společně nahlédnout do světa influencerů, kterým nás provede skvělá influencerka a především nádherná osobnost Jana, na kterou se můžete na Instagramu mrknout jako na @lovefashionjana.
„Jani, moc Tě tu vítám a vrhneme se rovnou na otázky. 😊“
Jak ses dostala k influencerství a tomu, že je z Tebe teď úspěšná influencerka?
Jako první bych asi začala s tím, že jsem vystudovala módu a frčel Facebook, Instagram ještě vůbec neexistoval. Můj tehdejší partner mi fotil outfity a já jsem začala inspirovat lidi na mém soukromém profilu. Brácha mi pak založil stránku, kde bych mohla sdílet hadříky a „neotravovat“ s tím na FB normálním profilu. Když pak přišel Instagram, tak mi synovec založil účet, protože se divil, že ho ještě nemám, když mám web. Takže mi to všechno vlastně založila rodina a ne, že bych si řekla že budu influencer. To slovo asi ani ještě neexistovalo a hlavně mě ani nenapadlo, že se tím dají vydělávat nějaké peníze.
Kdy jsi zaznamenala velký nárůst publika, který Tě vystřelil nahoru? Co stálo za Tvým úspěchem?
Stylovala jsem videoklipy různým hvězdám, byl mezi nimi třeba Pavel Callta nebo Braňo Polák. Bylo domluveno, že za to nechci peníze, ale přesdílení na jejich sociálních sítích. To mi nejvíc pomohlo a během jednoho roku se to všechno zvedlo. Tehdy to totiž nebylo zas tak těžké, protože byl Instagram úplně nový.
Jak si vybíráš spolupráce?
Budu upřímná... Na začátku to bylo hodně o tom, jestli mi je ten člověk/značka sympatická. Což mám vlastně asi do dneška, ale dřív jsem chtěla každého i více poznat a vědět o tom produktu co nejvíc. Úplně první spolupráce byla s řeckým obchůdkem a tenkrát jsem byla v šoku, že mi chtějí dát kabelku zadarmo, když si ji chci koupit (smích). To jsem měla 3 000 sledujících. Od té doby jsme s majitelkou kamarádky a lidsky jsme si krásně sedly.
Teď už mě zastupuje agentura a ta mi posílá denně nabídky spoluprací. Ale např., když už mám jednu kosmetiku, tak nechci další atd., aby se to v mém obsahu neztrácelo. Nebudeme si nic nalhávat, peníze nesmrdí a každý potřebujeme platit nájem. Dneska jsou firmy chytré, že jdou přes influencery, ale bojím se, že kdybych měla účet jen o reklamě, tak ty moje ženské, co mě sledují mi nebudou věřit a utečou.
Ta autentičnost aspoň ve Instagram stories, kde mě vidí takovou, jaká jsem, je důležitá. Díky bohu za stories, protože kdybychom měli jen posty, tak nás 95% odpadá, protože prostě nejsme fotografové a neumíme tak dobře udělat feed. To mi úplně nejde, protože tam chci tu autentičnost trošku udržet. A občas, když vidím ty hezké Instgramy u jiných, tak si říkám, že to chci mít také tak hezké a ono to pak nevyjde. Proto si i vybírám firmy tak, aby mi to zapadlo, do mého životního stylu. Třeba ten sport, který miluji, lifestyle, doplňky stavy, které fakt jím. Všechno užívám.
Jsou občas firmy, které mi pošlou produkt, já ho poctivě používám a ono to nezafunguje tak, jak má. Pak jim ho vrátím. Neudělám špatnou reklamu, protože to může na někoho fungovat, ale já ho doporučovat nebudu.
Přemýšlíš, jestli mají spolupráce přidanou hodnotu pro Tvé sledující?
Já sama, když jsem začala se sportem, tak jsem vyzkoušela strašně moc věcí, ať už proteiny, doplňky stravy a všechny tady ty „kraviny“, které stály strašné prachy a vůbec to k ničemu nepomohlo. Když mi dneska napíšou holčiny, jestli myslím, že by to měly něco brát a já už vím, že to nefunguje, tak jim ráda řeknu, že to prostě nefunguje. Takže, když něco házím na sítě, tak v ten produkt věřím. Ráda tam předávám to, co opravdu funguje.
Jak buduješ a posiluješ důvěru svého publika?
Hodně dávám na zpětnou vazbu a rovnou říkám holkám, když dávám nový produkt, aby mi daly vědět, jestli to u nich opravdu funguje. Klidně mi i nějaká slečna napsala, že jí něco nefunguje a je super, že i ta firma sama vidí, jestli se lidi vrací.
Dneska je to strašně jednoduše vidět, když třeba dáváme ty slevové kódy. Firma vidí, jak to jde nahoru a je možné, že to pak spadne, ale je potřeba si uvědomit, že té dané firmě buduji potencionální super silnou komunitu lidí. Pokud produkt opravdu u všech zafunguje, tak si ho koupí znovu a pokud ne, tak to asi není jen moje vina. Jako třeba krémy, ty někomu vyhovují a někomu to absolutně nesedne.
Nikdy nemůžeme asi říct, že to funguje na všechny, nebo... Možná tak dobré jídlo. Když jsou lidé v hospodě spokojeni, tak se vrátí. Důvěra se opravdu nejlépe buduje, když jsou lidé spokojeni.
Jak komunikovat s influencerem? Například z pohledu oslovování při spolupracích? Protože to firmy a také agentury často neumějí.
Myslím si, že firma by neměla sama komunikovat a jednat s influencerem. Protože jsem samozřejmě zažila různé situace, kdy jsme se na něčem domluvili a dopadlo to špatně. E-shop mi dal třeba slevový kód a dámy na Instagramu mi rovnou psaly, co si objednaly za oblečení. Následně mi paní majitelka e-shopu dala vědět, že se prodaly pouze dva kusy a já jsem věděla, že lže. V ten moment jsem se s ní nehádala, na to už jsem fakt moc stará, takže jsem jí řekla, že děkuji za spolupráci a že už spolupracovat nebudeme.
Když je agentura, tak je skvělé, že to jde přes nějakého prostředníka, který to vykomunikuje. Jde to všechno „ošéfovat“, podívat se do systému, ale já sama za sebe se nechci s firmou hádat. Stejně z druhé strany, když firma osloví influencera a on tu práci nesplní tak, jak se má firma bránit. Nebude ho přeci nahánět po Praze nebo kdekoliv jinde. Je to na hraně. Hlavně je také spousta firem, kde si myslí, že budou influenceři stále pracovat za produkt a to už nejde. Dokonce mi přišla nabídka před čtrnácti dny, od jednoho obrovského e-shopu, že mi dají slevu 20 % a já jim udělám reklamu. Normálně to nedělám, ale odpověděla jsem fakt nepříjemně, protože jsem se cítila v ten moment uražená. Když si myslí, že mi dají čínské tričko, které mají za pár korun, já jim udělám reklamu a ještě si to tričko sama zaplatím. Pořád je těch lidí ještě hodně, co si myslí, že to takhle funguje.
Ještě mám příklad, kdy mi volala známá, že pracuje pro e-shop a hledá influencery pro nějakou hru a potřebuje to zpropagovat. Ptala se, kolik to tak stojí, tak jsem jí odkázala na agenturu, protože má každý svoji cenu a každá oblast se pohybuje úplně někde jinde.
Jaké jsou nejčastější chyby právě při komunikaci s influencerem?
Když firmy a agentury sami nevědí, jak se to na trhu pohybuje a jak to vlastně funguje. Kdy osloví třeba padesát influencerů pro jeden produkt. Myslí si, že je to skvělý nápad, ale naopak to kazí značku. To je jako, když si luxusní značka otevře outlet. Najednou je to všude a nejlépe ještě v jeden den budeme mít všichni stejnou reklamu. To udělá i špatné jméno nám influnecerům.
Stává se Ti, že už při oslovení poznáš, že Tě firma vůbec nezná? To si myslím, že je také dost častá chyba.
No jéjé, mám jeden hezký příklad. Zrovna loni mi napsali z jedněch nejmenovaných elektronických cigaret, kdy já to na Instagramu řekla snad tisíckát, že nemám ráda cigarety, nekouřím a nebudu podporovat nic takového. Začalo to tím, že mi paní napsala email, že hrozně milují můj Instagram, že mě sledují a velký proslov s tím, že mi nabízejí obrovskou částku peněz, když je zpropaguji. Já jsem normálně zvedla telefon s tím, že když tak milují můj Instgram a nabízí mi cigarety, tak asi vůbec nevědí, co dělám, protože moje máma kouří celý život a já to nenávidím. A po odmítnutí, mi nabídli ještě vyšší částku.
Proč je fajn mít v kampani influencera?
Myslím si, že v dnešní době internetu, kdy je všechno zrychlené a všichni koukají na sociální sítě, je to super. Já jsem třeba ještě ze staré školy a kupuji si ty magazíny, ale nevím kolik mladších ročníků si stále a pravidelně kupuje magazíny. Věřím tomu, že i spoustu mladších holek má silnou fanouškovskou základnu a když budou důvěryhodné a firma si vybere správného člověka, tak věřím, že dokáže prodat dobrý produkt rychleji, než si zaplatit někde na internetu reklamu samotnou. Nevím, jak to v dnešní době funguje a kolik to stojí, ale influencer může pomoci mnohem rychleji dostat produkt mezi lidi a širší publikum. Rovnou může třeba nový produkt někdo otestovat a firma bude mít i zpětnou vazbu.
Janče moc děkuji za rozhovor a příště si v jeho pokračování povíme například o určování ceny za spolupráce a o tajemství toho, jak poznat dobrého influencera nebo jak se influencerem stát.