29. 3. 2023 | Jana Wasserbauer
Hashtagy jsou skutečně efektivní nástroj. Pomůžou vám s budováním brandu, zvýšením engagementu i nalákáním nových followers. Zadarmo.
Má to ale jeden háček (jak jinak). Aby měly kýžený efekt, musíte u jejich používání přemýšlet. Vypotit z posledních kreativních sil pět generických hashtagů díru do světa fakt neudělá. Bohužel, přesně tak vypadá běžná praxe. A tak jejich potenciál končí v propadlišti internetových dějin. Hned vedle hvězdné pěchoty a Comic Sans.
A proč to nestačí? Protože je používají už úplně všichni. Pod každým příspěvkem jich najdete desítky. Jsou v postech, stories, reels, letácích i časopisech. Vaše jediná šance, jak z nich vytěžit maximum, je proto dobrá příprava. Síla hashtagů neleží v množství, ale v kvalitě. Pět chytře vybraných hesel udělá lepší dosah, než třicet slov bez kontextu.
Situace kolem hashtagů má stejné řešení, jako celá řada jiných marketingových lapálií - sdílenou Google tabulku. Ne, ani tady se výbuch momentální kreativity nekoná a systematičnost opět vyhrává nad romantickými vždy-a-všude kreativními představami o marketingu. Omlouvám se.
Tady dost záleží na typu produktu/služby. Já osobně se vždycky snažím vycházet nejdřív z komunikačních linek a v dalším kroku z témat, která tam patří. Dál je můžete třídit podle ročních období, tonality, atd. Ale pozor! Čím víc tematických filtříků si vymyslíte, tím přesnější budete mít výsledek. Zároveň si tím na sebe tak trochu pletete bič, protože to vyžaduje skutečně důslednou údržbu tabulky.
Zároveň nezapomeňte na takový ten základ, jako jsou třeba hashtagy pro brand, lokalitu, soutěže, jazyk, apod.
Práci s hashtagy nezakládejte na dojmologii. “Jé to se mi sem hodí” si můžete myslet, ale určitě to nestačí. Určitě tím neříkám, že byste neměli experimentovat, ale i “hokus” pokusy by měly vycházet z nějaké smysluplné úvahy.
Proto do tabulky zařaďte taky sloupky s rokem zápisu, relevancí, popularitou a nejčastějšími konotacemi. A hlavně ten poslední sloupek pravidelně kontrolujte. Nechcete, aby se váš příspěvek zobrazoval v irelevantní společnosti.
Jedním z mých klientů je japonský ROKU gin (mimochodem super pití, doporučuju 🙂). Vedle brandu, který najdete u každého postu, se v naší komunikaci snažíme mluvit o řemeslnosti, příležitostech pro pití a mixologii - to se promítá do sloupku komunikační linka. Dál v mixologii prezentujeme celou řadu receptů a chceme co nejlíp komunikovat samotný koktejl a jeho přísahy - v tabulce proto nesmí chybět sloupek, který hashtagy třídí právě podle koktejlů = téma koktejly.
A protože tu pracujeme s konceptem ročních období, máme navíc hashtagy, které souvisí s konkrétní částí roku, ergo sloupek roční období. Tabulku průběžně doplňuji, třeba když náhodou na něco narazím, máme nový požadavek od klienta, nebo mě něco napadne. Nikdy nezapomínám sledovat data.
Když přijde čas na hashtagy, prostě otevřu kouzelnou tabulku a sypu super hashtagy na přání.
Tabulkofilům (jako jsem já) přeju hodiny nenucené a konstruktivní zábavy. Všem ostatním pevné nervy. Nebojte se, fakt to stojí za to 🙂