31. 1. 2022 | Marek Schwarz
Možná jste již slyšeli o eSportu a jeho rostoucí popularitě. O co se jedná? Jak už název napovídá, jedná se o sport, respektive elektronický sport, ve kterém proti sobě soutěží hráči her. Soutěž může mít podobu utkání, kdy proti sobě hrají dva a více hráčů v různých turnajích a ligových soutěžích, které mají svá stanovená pravidla. Hraje se na všech populárních platformách: od počítače, přes Playstation a Xbox, až po mobily.
Je tedy eSport opravdu tak populární? Můžeme si v následujících řádcích uvést pár čísel, abychom byli v obraze.
Odhadem je momentálně přes 234 milionů eSportových nadšenců a dalších 240 milionů příležitostných sledujících. Tato čísla narůstají o desítky procent každý rok. Přitom více než polovina shlédnutí eSportových utkání pochází z Asie. Pro srovnání, v roce 2018 sledovalo Super Bowl 104 milionů sledujících, 163 milionů sledovalo finále mistrovství světa ve fotbale mezi Francií a Chorvatskem a přes 205 milionů lidí sledovalo utkání dvou nejlepších eSportových týmů ve hře League of Legends.
Hodnota eSportového trhu je momentálně odhadována přes 1 miliardu dolarů. Do roku 2024 by tato hodnota měla stoupnout na 1,6 miliardy dolarů.
Hlavní příjmy eSportu pochází ze sponzorství. V roce 2021 vygenerovalo přes 600 milionů dolarů.
Pozadu nejsou ani čísla týkající se výher (prize pool), o které týmy soutěží v jednotlivých turnajích. V roce 2021 se v jednom turnaji soutěžilo dohromady o rekordních 40 milionů dolarů.
Obrovskou hodnotu mají i samotné týmy. Nejhodnotnějším týmem byl v roce 2020 TSM s hodnotou přes 400 milionů dolarů. Pro představu příjmy týmu TSM v roce 2020 byly přes 45 milionů dolarů.
eSport je velmi lukrativní i pro jednotlivce. Ti nejlepší eSportoví hráči jsou schopni vydělávat miliony. Momentálně více než 106 hráčů překročilo hranici výdělku 1 milionu dolarů.
Obrovského zájmu o eSport si všímají i ty největší světové značky. Red Bull, Intel, Honda, Coca-Cola, Mercedes Benz nebo BMW, to je jen malý výčet značek, které začaly investovat do eSportu. Jejich loga můžeme vidět na pozadí přímých přenosů utkání, na dresech hráčů nebo i v samotných názvech eSportových týmů.
Důležité je vybrat si správné publikum. Stejně jako ve sportu, i v eSportu jsou různé kategorie. Soutěží se například v kategoriích jako Player vs. Player, First-Person Shooter, Real-Time Strategy, Multiplayer Online Battle Arena (MOBA), a další. Po vybrání správného publika je důležité zvolit i vhodný eSportový tým, který soutěží v dané kategorii a má svou fanouškovskou základnu. Samozřejmě čím větší, známější a úspěšnější tým, tím náročnější budou podmínky pro spolupráci.
Další z možností je navázat partnerství s eSport influencery. Ty můžeme chápat jako klasické influencery, které známe z Instagramu. Tito eSport influenceři často bývají úspěšní hráči a členové známých týmů nebo to jsou bývalí šampioni, kteří již nesoutěží, ale soustředí se na streaming. Právě díky jejich úspěšné kariéře v eSportu mají velkou základnu sledujících, ať už na sociálních sítích nebo i na streamingových platformách, jako Twitch nebo YouTube Gaming.
Můžete také sponzorovat již existující turnaj nebo ligu a stát se partnerem. Sponzorství jsou možná na několika úrovních, kdy každá úroveň zasahuje jiné množství sledujících. Můžete se tedy zapojit s menším i větším rozpočtem.
Jednou z dalších možností je pořádání vlastních turnajů, streamingových událostí, podcastů, setkání s hráči a týmy apod.
Zdroj: statista.com, statista.com, newzoo.com, esportsearnings.com, forbes.com, esportsearnings.com.