Marketingový specialista je mýtus

12. 7. 2020 | Tomáš Jukl

Před téměř 2 roky jsem sem na blog napsal článek Kdy začít využívat služeb agentury. V něm mj. zmiňuji, že jeden člověk nemůže zpravidla obsáhnout schopnosti všech odborníků z jednotlivých oborů činnosti agentury. Přesto se neustále na serverech s nabídkou práce objevují inzeráty firem, které takového univerzálního specialistu hledají.

Superman

Většina těchto inzerátů požaduje, aby specialista ovládal psaní příspěvků na sociální sítě, práci s grafikou, nastavování a vyhodnocování kampaní napříč platformami, přípravu newsletterů, SEO a správu webových stránek firmy, monitoring konkurence a podporu obchodnímu a HR týmu.

Také vám tu něco nehraje? Nepřijde vám, že chceme po jednom člověku naprosto rozdílné schopnosti? Toto není práce pro marketingového specialistu, ale pro Supermana. Nemůžeme po jednom člověku chtít, aby vynikal jak v kreativní, tak analytické části v tolika oborech najednou.

Reálný inzerát s naprosto nerealistickými požadavky.

Proč to firmy vlastně dělají

Hlavním důvodem, proč zpravidla firmy chtějí inhouse řešení v podobě jednoho zázračného člověka, je snaha o kontrolu jeho veškeré činnosti. Mají pocit, že agentura by se jim dostatečně nevěnovala či že nemá dostatečný inside pohled. Ve skutečnosti ale agentura projektu dává tolik pozornosti (a tedy hodin práce v jednotlivých odděleních), aby spolupráce byla úspěšná a klient mohl růst. Pokud navíc neplatíte agentuře hodinovou sazbu, ale předem jasně dohodnuté fee, (jako je tomu u nás), máte další výhodu. Víte, že v takové agentuře se budou soustředit na výsledky, a ne čas strávený na projektu.

Nedostatečný vhled do problematiky klientova byznysu je další mýtus. Při správně nastavené komunikaci s klientem není problém pochopit veškeré aspekty jeho oboru – minimálně stejně tak, jako by to měl zvládnout onen supermanský marketingový specialista :)

Je to jako bychom se v agentuře rozhodli, že nemá smysl v případě nemocí a zranění chodit k doktorovi a do nemocnic, ale budeme chtít vlastního „medicínského specialistu“ – stačí, když bude jen rozumět chirurgii, fyzioterapii, psychologii, orientuje se v léčbě infekčních nemocí, ví, jak operovat mozek a srdce a sem tam odrodí dítě.

Kdo je dražší?

Když už jsem zmínil náklady, tak logicky vyvstává otázka, které z těchto dvou řešení je dražší. Samozřejmě to nelze zobecnit: agentur je velké množství, od menších až po velké síťové. Stejně tak firmy platí svým zaměstnancům různě. A to nejdůležitější, každá spolupráce má jiný rozsah. Ale můžeme určitě říct, že jde o zcela srovnatelné částky. S tím malým rozdílem, že za zaměstnance platíte odvody a běžně dnes firmy vyplácejí 13. mzdu. Agentuře platíte jasné fee 1:1 s objemem práce.

Důležité je také hledisko vzdělání. Tím, že agentury dělají na desítkách klientů napříč obory, vzdělávají se a chodí na konference + mají od Google, Seznam a Facebook spousty školení a materiálu, mají větší drive a dokáží více testovat novinky. U interních lidí toto může být velký problém: takový člověk se bude muset vzdělávat napříč obory, mnohem více a na úkor času, který tráví nad projektem. Nehledě na fakt, že pak může se vším tím vzděláním odejít (nedej bože, aby se mu něco dokonce stalo), a firma může začít s hledáním a vzděláváním znovu.

K tomu všemu si připočtěme ještě jeden vtipný aspekt: zaměstnanému specialistovi budete jako firma muset věnovat také nějakou dovolenou. Ze zákona 4 týdny, běžně 5 týdnů. Platíte mu, ale on zrovna kampaně nenastavuje, emaily nepíše, grafiku netvoří. Nedělá nic z toho, na co vše je expert. Pokud bych to převedl na pozici agentury, tak by to znamenalo, že nám jako agentuře klient bude měsíc platit, aniž bychom něco dělali. Což sice zní fajn, ale bojím se, že by projekt mezitím brigádně dostal takový „specialista“ – a my pak museli napravovat škody, které tento vybájený člověk napáchá.

Shrnutí

Hledat zázračného všuměla v rámci tak komplexního odvětví, jako je marketing, je zkrátka nesmysl. Pokud jste takový inzerát podávat chtěli, nebo prostě chcete řešit marketing vaší firmy, pojďme se o tom pobavit spolu (kontakt). Jeden telefonát, videocall či přímo osobní schůzka vám dá brzo odpověď, které řešení je pro vás výhodné a efektivní.