10. 8. 2018 | Vojtěch Lambert
Minulý týden bylo na newyorské burze docela rušno. Akcie Facebooku odepsaly 20 % hned po zveřejnění čísel za 3Q/2018. Při pohledu na statistiky akcií se může zdát, že Facebook končí a padá (tak zněly i hlavní titulky). Je tomu ale opravdu tak? Nejedná se pouze o sled událostí, které poškodily jméno Facebook a jak je vidět v posledních dnech, cena se postupně začíná vracet zpět nahoru, stejně jako tomu bylo v krizích od začátku roku? Pojďme se trochu odprostit od zbytku světa, NYSE a akcií a podívat se, co se děje v ČR.
Klíčové ukazatele jsou pro sociální sítě hlavně počty uživatelů a růsty. Aktuálně můžete v České republice zasáhnout kampaněmi 5,1 mil lidí. Pokud vezmeme cílení od 18 a více, jsme na čísle 4,8 mil lidí. Poměr mužů a žen je v podstatě vyvážený 49:51 %. Níže pak můžete vidět celkový profil a dělení uživatelů v ČR.
Můžeme říci, že Facebook postupně zvyšuje své zásahy v rámci ČR. Je pravda, že v porovnání s minulými roky už není růst tak dramatický (růst v řádu jednotek procent), ale v rámci cílové skupiny do 40 let už moc není kam růst. Facebook v této věkové skupině pokrývá většinu internetové populace a je s YouTube nejrozšířenější sociální sítí. Růst tak může očekávat převážně u starší věkové skupiny, která ještě nemá na této platformě tak silné zastoupení.
Velkou zajímavostí je, že Messanger má větší zásah než samotný Facebook a dokáže v ČR zasáhnout 5,2 miliony resp. 4,9 mil lidí. Facebook tak zapojením reklamy i do této platformy diversifikuje a rozšiřuje možnosti získávání financí z reklamy.
Na rozdíl od Facebooku, Instagram (patřící do rodiny Facebook), roste dramatickým tempem. Nyní skrze kampaně tak můžete zasáhnout až 2,1 mil uživatelů od 13 let více. Od 18 let a více pak 1,8 mil lidí. V tomto případě ženy tvoří 54 % všech uživatelů.
Když se podíváte do článku Daniely z minulého roku z ledna, zjistíte, že Instagram vyrostl za rok a půl z 1,2 milionu uživatelů na 2,1 milionu. To je o 75 % více meziročně. Moc nechybělo a počet se málem zdvojnásobil. Koncem roku tak můžeme jistě očekávat hranici 2,5 milionu lidí v ČR.
Na Instagramu tak dochází k velmi zajímavé synergii s Facebookem a ty, co už tato platforma nebaví, odchází právě na Instagram, který postupně objevují i firmy. Pro určité obory (food, fashion, beauty, FMCG) je to naprostá „must-have“ komunikační platforma. Zároveň engagement je na Instagramu až 6x větší než na Facebooku. Díky tomu se tak stává vyhledávanou platformou mezi firmami. O nejnižších cenách za reklamu v rámci Instagram Stories ani mluvit nemusíme. Tuto informaci jsme prezentovali již na Instameet 2017 a ceny jsou stále příznivé – CPM se pohybuje u kampaní mezi 10 a 20 Kč.
Facebook tak velmi chytře doplňuje svoji hlavní aplikaci, která nemůže růst do nekonečna.
Z výše uvedeného je jasné, že se žádná tragédie nekoná a platformy krásně a vesele rostou dál, alespoň u nás. Ceny za reklamu postupně také. Stále se ale jedná o nejlevnější jak online platformy, tak i celkově marketingové. Své zákazníky si dokážete skvěle vyfiltrovat a neplatíte tak zbytečné finance navíc. Na tyto hlavní atributy Facebook vsází a i přes nižší globální růsty se jedná o velkého hráče na poli digitálního marketingu. Firmy se tak nemusí bát, že by o vložené investice do svých profilů na Facebooku snad přišly. Google s Facebookem jsou stále nejvíce konverzními a nejefektivnějšími kanály digitálního marketingu současnosti.