16. 11. 2020 | Jana Křivánková
Mít geniální copy nestačí, musíte ho umět prodat na všech frontách, tzn. v prezentacích, bannerech, letácích, atd. atd. Práce s fonty vás může poslat na vrchol stejně jako do marketingového bizáru a jemu podobných skupin. A protože typografie je skutečně veliký komplexní obor, který vyžaduje studium, praxi a cit, podíváme se v tomhle článku jen na skutečně základní věci a nejčastější chyby. S trochou nadsázky ho můžete brát jako typografii for dummies.
Asi si klepete na čelo, proč to vůbec zmiňuju, ale ruku na srdce, kolikrát jste v MHD, na mobilu, ale i na desktopu fakt museli luštit, co chtěl básník říci, protože to bylo k nepřečtení.
Takže ano, chci tu zdůraznit, že vaše reklamní sdělení musí být čitelné!
Čitelnost ovlivňuje hned několik faktorů:
Čitelnost se samozřejmě netýká jen fontů, mít u reklamy na kapesníky pána se sbíječkou moc smyslu taky nedává, ale o tom třeba příště.
Velice jednoduché pravidlo - max dva fonty, max dvě barvy. Tak pokryjete rozlišení nadpisů a popisů, dodáte sdělení strukturu bez ohledu na to, jak bude dlouhé a díky barvám budete moct ladit výsledný dojem. Samozřejmě můžete kontrovat tím, že znáte celou řadu případů, kde je vícero fontů, vícero barev a vše krásně funguje. Co na to říct? Jasně, tvůrčí pravidla můžete porušovat napříč obory a výsledek může být skvostný, ale nejdřív je musíte fakt ovládnout a pochopit, proč a nač existují :).
Pokud si nejste jistí laděním dvou různých fontů, vyberte si jednu rodinku a kombinujte např. normální řez s kurzívou nebo tučným řezem.
Serifové nebo taky patkové písmo je primárně určené k psaní delších textů. Proč? Protože patky vytvářejí souvislou linii, která pomáhá držet oko na řádku a neztratit se v textu. Takže ideální do brožur, katalogů, firemních novin nebo ukecanějších flyerů.
Sans serifové (bezpatkové) písmo vynikne v krátkých jasných sděleních - takže do vizuálů jako dělané. Hlavní předností bezpatkových písem je jejich jednoduchost a nadčasovost. Klišé, že v jednoduchosti je krása, je tu fakt na místě.
Samozřejmě výběr toho správného fontu je mnohem složitější. To, že je písmo patkové, z něj nedělá vždy dobře čitelný výstup.
Můžete tu aplikovat jednoduchý test - vezměte libovolný odstavec textu, hoďte ho do vámi vybraného fontu a čtěte. Pokud nebudete mít problém, gratuluji, máte vhodný font. Pokud se budete chtít už po pár řádcích raději zabít, než pokračovat, hledejte dál :).
Typově můžu doplnit ještě scriptové fonty, tedy takové, které simulují ruční psaní. Máte je v písankách, v beletrii a někdy taky ve vizuálech, bohužel. Některá scriptová písma jsou super, tématu lichotí a jsou čitelná, ale pak máte i celou řadu velice vyumělkovaných fontů, která vypadají parádně, dokud se je nesnažíte přečíst. Takže pozor na ně! Ne bezdůvodně se středověká písma nedožila moderní doby.
Sebelepší výběr fontů je k ničemu, když si nedáte stejnou práci s výběrem barev. Takže tady máte pár jednoduchých zásad, jak se vyhnout katastrofě.
Řada nezkušených grafiků se snaží nahnat čitelnost textu tím, že k němu prskne vržený stín nebo záři. Proč je to špatně?
Už jsem to decentně zmínila u barev. Všechno musí ladit, nejen barevně, ale i tematicky. Pořádáte benefici ve viktoriánském stylu? Pak při tvorbě pozvánek asi nesáhnete pro space sci-fi matrix font. Internet je zahlcen fonty a vybrat ten správný může být doslova pakárna, ale čitelnost a obsahová soudržnost vám při výběru hodně pomůžou, tak na ně nezapomínejte.
Stálicí marketingového bizáru jsou reklamy s viditelně nečeskými fonty. Není nic lepšího, než když na vás z textu psaného ala křída na tabuli vykukují střípky z Times New Roman. Podobnému faux pas se vyhnete dost jednoduše - při výběru fontu si ověřte, že obsahuje i českou diakritiku. Jak? Díky ultimátní české větě Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy.
A pokud ne, máte tři možnosti:
Kde beru fonty já? Na internetech, kde jinde! Jasně, font byste si měli správně od jeho tvůrce koupit, protože vyrobit skutečně funkční a krásné písmo je kumšt a zaslouží si odměnu. Stejně tak ale můžete využít free fonty, aniž byste zbytečně porušovali autorská práva. Stačí hledat zlatá slůvka “free for commercial use”
BONUS: Máte vkus? A mohla bych ho vidět? Aneb perličky z internetů
A proč tenhle článek píšu? Protože přestože mě bizarní reklamy baví, nikomu nepřeju, aby se mezi nimi našel :) Pokochejte se!