20. 8. 2022 | Jakub Matula
NFT znamená non-fundible token, česky nezaměnitelný token. Jednoduše řečeno jde o kód zapsaný v blockchainu. Ten je unikátní, proto vznikla myšlenka k takovému kódu přiřadit digitální data — dílo — nejčastěji fotku, obrázek, video nebo zvuk. Tím se vytvoří nezaměnitelná vazba, která prokazuje originalitu díla a jejím prostřednictvím lze s dílem i nakládat. Jde tedy o tzv. copyright v digitálním světě, který uvítali sami tvůrci. Mimo jiné lze s NFT obchodovat podobně jako kryptoměnami.
Ve velkém to začalo se sbírkou CryptoPunks, která jako první přišla s celou kolekcí obrázků tzv. generovaných algoritmem. Laicky řečeno jde o obličej (torzo) postavy, ke kterému existuje tisíce možností očí, nosů, uší, účesů, piercingů, čepic atd. Jejich kombinací vznikají tisíce unikátních „děl“. Podobně vznikly známé opice z Bored Ape Yacht Club nebo koťátka CryptoKitties. Je to zcela jednoduchá myšlenka vytvořit „collectible“, tzn. unikátní předměty vhodné pro sběratele (s tím souvisí i spekulace o finanční hodnotě těchto děl). Nejde tolik o to nasbírat celou kolekci, ale vlastnit alespoň její část. V případě Bored Ape Yacht Club získal majitel ještě další výhody jako třeba vstup do soukromého klubu. Kolem NFT tak vznikl za poslední roky obrovský hype. Není tak divu, že se na tuto vlnu přidávají i velké společnosti a využívají NFT jako marketingový nástroj. Jde třeba o Adidas, Nike, Coca-Cola, Gucci nebo McDonald's, kteří vidí v milionovém trhu příležitost.
Stále častěji se také mluví o propojení NFT s herním světem. Zde může jít o marketingový přesah, kdy např. za splnění určitých úkolů v bezplatné mobilní hře dostane hráč odměnu v podobě unikátního NFT. Opatrně s NFT začaly i velké aukční síně jako Sotheby's nebo Christie's.
Stále je obtížné říct nakolik se digitální vlastnictví zařadí do mainstreamu a stane se nezaměnitelnou součástí marketingu. I v tomto případě se najdou negativa a odpůrci, kteří tvrdí, že je to jen další pyramidové schéma. Objevují se i hackerské útoky a odcizení NFT bez vědomí vlastníka.
Ovšem z hlediska konvenčních zákonů dodnes NFT nezískaly žádnou podporu nebo oficiální záruky od úřadů. A tak „nezaměnitelné“ vlastnictví pořád zůstává v decentralizovaném oceánu blockchainu, o kterém se stále vedou debaty, zda je to budoucnost finančnictví nebo je to jen bublina nafouknutá spoustou peněz.
Budou mít NFT svoje místo i v budoucnu? Stanou se součástí digitálního světa, stejně jako kryptoměny? Obhájí si svoje místo na síti jako marketingový a reklamní nástroj? Odpověď ukáže jen čas.
Bude zajímavé si článek přečíst např. za 10 let a podívat se zpětně, jak to vše dopadlo. :)