16. 11. 2018 | Petr Koubek
Nejen marketing a reklama občas vyžadují kreativitu. A okřídlené přísloví “víc hlav víc ví” platí prá-vě u kreativních úkolů ještě mnohem víc. Následující body vám ale pomůžou při jakékoliv kolektivní práci.
Ať už se plánujete zabývat čímkoliv, sežeňte si o tom maximum informací a dohlédněte, aby se s nimi seznámil celý tým. I kdybyste byl kříženec Mozarta se Warholem, kreativita vám bude k ni-čemu, pokud ji nebudete mít čím podložit.
Navíc už jenom samotné rešeršování nastartuje váš mozek, který automaticky začne o tématu přemýšlet a dívat se na něj z různých úhlů pohledu.
Brainstorming bez relevantních informací je většinou zbytečné plácání.
Potřebujete vytvořit atmosféru, kde se všichni budou cítit bezpečně. Jenom tak se nebudou bát říct cokoliv je zrovna napadá. Často to jistě bude nepoužitelné, ale jenom tak můžete najít nečeka-ně dobré nápady.
Pokud budete špatné nápady veřejně odsuzovat, nebo dokonce zesměšňovat, připravíte se tím o spoustu těch dobrých, které se kolegové budou bát říct, aby neskončili stejně. Navíc nikdy nevíte, k čemu může zdánlivě nepoužitelný nápad inspirovat někoho jiného, který ho přetaví v něco uži-tečného.
Jděte příkladem. Plácněte cokoliv vás napadne a klidně to uveďte slovy “tohle je asi pitomost”. Uvolníte atmosféru a ukážete ostatním, že může padnout opravdu cokoliv.
Všímejte si, kdo mluví a kdo naopak zarytě mlčí. Kdo je napojený na skupinu, a kdo naopak zůstá-vá uzavřený sám v sobě.
Nebojte se chronické mluviče trochu upozadit tím, že se zeptáte na názor někoho jiného. Nebo ho oceňte za to, kolik toho do debaty přinesl a přeneste pozornost na někoho dalšího.
Jenom pozor na direktivní příkazy. “Řekni taky něco!” nebo “Ty si dneska ještě nic nevymyslel!” může plašší jedince zablokovat a přijdete o jejich nápady. Zkuste se spíš zeptat, co konkrétnímu nápadu říkají, nebo třeba jestli je z pohledu jejich profese proveditelný.
Když se vám nějaký nápad líbí, řekněte to. Takhle jednoduché to je.
Pokuste se také zapamatovat, kdo s nápadem přišel a znovu dotyčného oceňte, když se k nápa-du vrátíte. Dodáte mu tak chuť a jistotu k dalším přemýšlení a přinášení nových nápadů.
Pokud si nápad přivlastníte, naopak tím nedemotivujete jenom jeho, ale velmi pravděpodobně celý tým.
Tým máte proto, aby vám pomáhal. Pokud uznáte, že něčí nápad je lepší než ten váš, nebo do-konce že ten váš byla pitomost, nijak to nesnižuje vaši autoritu. Právě naopak.
Uvědomte si, že členové vašeho týmu jsou v některých oblastech lepší než vy a využijte to. Proto je tu přece máte.
Tým kývačů a plácačů po zádech vás dál neposune. A přesně to z nich uděláte, pokud budete prosazovat jenom svoje nápady a všechny ostatních zatracovat.
Samozřejmě je potřeba některým nápadům oponovat a podrobit je kritice, ale pokuste se to udělat tak, aby to neznělo odmítavě. Potřebujete, aby se členové vašeho týmu nebáli jít s kůži na trh a při tom se většinou bojíme všichni. Příliš ostrá kritika vás může připravit o nápady, který si ze strachu příště nechají pro sebe.
Pokud vyměníte “ale” za “a” bude vaše kritika nápadů o trochu míň odmítavá. Je to drobnost, ale když to zkusíte, uvidíte, že se atmosféra trochu uvolní. A to potřebujete.
Nebo určete někoho, kdo je udělá za vás. Nikdy si nebudete pamatovat všechno. Navíc debaty často rychle mění směr. Snadno se tak může stát, že dobrý nápad zmizí pod nánosem těch dal-ších.
Zápisky vám navíc umožní si všechno znovu v klidu projít a zamyslet se nad tím. Tím se dostává-me k poslednímu bodu.
Pokud vám to časový plán dovolí, zkuste se sejít víckrát, klidně po kratších úsecích. Vy i zbytek týmu budete mít možnost se nad nově nadnesenými tématy zamyslet.
Navíc se při dalším setkání budete na nápady z minulého kola dívat s čistýma očima. To vám jistě nabídne nečekané úhly pohledu a odkryje věci, které vás minule nenapadly.