14. 7. 2020 | Tereza Brůžková
Máte před sebou kupu práce, vaše schopnost koncentrace je ale na bodu mrazu a vy už nevíte, co s tím? Podívejte se na 5 jednoduchých tipů, jak vyhecovat svůj mozek a zvýšit produktivitu i kreativitu (nejen) při práci.
Dostali jste úkol, který „stačí poslat začátkem příštího týdne“, proto nad tím teď jen mávnete rukou a práci odložíte na později. V úterý se vás už ale nadřízený ptá, jak to s daným úkolem vypadá, a vy se začnete proklínat, proč jste se do práce nepustili hned. Poznáváte se? Příště si stačí určit pevně daný termín, do něhož úkol musíte splnit, a této stresové situaci se snadno vyhnete. Když si totiž určíte přesnou časovou lhůtu pro dokončení projektu, automaticky zvýšíte svou produktivitu a práci budete mít dříve hotovou. Při plánování však zůstaňte realističtí a stanovte si takový čas, který úkolu opravdu odpovídá.
Také se vám lépe řeší problémy ostatních než ty vlastní? Není se čemu divit, na rozdíl od vašeho známého máte od jeho starostí tzv. psychologický odstup. Jeho trable na vás nemají v tu chvíli příliš velký vliv a vy nad problémem můžete přemýšlet s nadhledem. Až se budete zase potýkat s nějakým nešvarem, zkuste se na něj podívat s odstupem a bez přehnaných emocí, zrovna tak jako kdyby šlo o problém někoho jiného. Tenhle psychologický trik je lehce aplikovatelný v osobním i profesním životě. Jiný náhled na věc a určitý odstup vám zajistí potřebnou dávku kreativity a soustředěnosti.
Zatímco úkoly a termíny jen narůstají, motivace k jejich dokončení se naopak neustále zmenšuje. Úžasné nápady ale jen tak samy zničehonic nepřijdou, proto je třeba si nejprve ujasnit, co přesně vás demotivuje. Jakmile rozpoznáte příčinu vaší demotivace, zamyslete se nad tím, co můžete udělat pro to, abyste se cítili lépe při práci, která před vámi leží. Možná za demotivací stojí nedostatek zvědavosti a zájmu o daný obor nebo konkrétní téma, na vině může být ale i vaše momentální psychické rozpoložení nebo únava.
V dnešní době většina z nás praktikuje multitasking prakticky bez přestání, jak ale asi sami podle svých zkušeností moc dobře víte, věnovat se více úkolům najednou je ve výsledku spíše kontraproduktivní. Není totiž v silách lidského mozku věnovat se více předmětům a činnostem naráz ve stejnou chvíli. Co s tím? Naplánujte si dopředu, kdy se jakému úkolu budete věnovat. Připravte si plán, podle kterého se budete celý den řídit a postupně si jednotlivé úkoly odškrtávejte.
Pracovní prostředí je neopomenutelnou součástí efektivní práce a žádané soustředěnosti. Chaos na stole může mít za následek i chaos v práci, proto se před zasednutím ke stolu nejdříve rozhlédněte kolem sebe. Zbavte se nepotřebných věcí, které vám na stole jen překážejí, přeberte zásuvky a police. Vsaďte na minimalistický styl a snažte se mít na stole vždy jen předměty, které k práci opravdu potřebujete. Nebude vás nic rozptylovat a svou pozornost budete moci soustředit jen na práci.