25. 4. 2019 | Petr Koubek
Kreativci často potřebují trochu jiný rytmus a systém práce, než jste zvyklí u ostatních profesí u vás v agentuře. A neznamená to, že potřebují nějaká speciální privilegia. Stačí myslet na pár základních pravidel a odvděčí se vám lepšími a originálnějšími výstupy.
Všem nápadům hodně prospívá, když mají nějaký čas na uležení. Je to prostor, ve kterém na materiálu pracuje podvědomí. Po pár dnech vás napadne něco nečekaného, podíváte se na věci z nového úhlu.
Pokud víte (aka “máte pocit”), že víc času dá těm bohémským budižkničemům jenom víc prostorů na flákání se, rozdělte úkol na víc částí. Donutíte je tak o problému přemýšlet a zároveň necháte prostor na odležení.
Případně o tomhle problému mluvte a otevřeně si práci nalinkujte: Do tohohle data budeme mít první výstup. Pak se budeme tři dny věnovat něčemu jinému a vrátíme se k tomu.
Nikdy nezapomeňte jasně říct, kdy je co potřeba mít hotové. Nejde jenom o to, že deadline je nejlepší motivace. Dobrý kreativec si potřebuje práci rozvrhnout. Vyhradit si prostor na rešerše, samotnou práci, ale právě i ono odležení.
Speciální tip pro accounty: Uvádějte pravdivé deadliny. Nic kreativce nedemotivuje víc, než když zjistí, že se dřel přes noc, i když vy to vlastně potřebujete až příští týden. Nebo že se kvůli vám nemohl víc věnovat něčemu, co opravdu hořelo. A ano, vždycky se na to přijde.
Pokud to děláte proto, že je příslušný kreativec notorický opozdilec, tak si s ním o tom otevřeně promluvte. Možná je notorický opozdilec proto, že zjistil, že ho pravidelně “hrotíte” zbytečně.
Kreativci potřebují delší intervaly soustředěné práce. Vám je možná jedno, jestli máte schůzku v deset dopoledne, nebo ve dvě, ale pro znamenají oba termíny zničený půlden.
Začít se plně soustředit nějakou dobu trvá, a když už se vám to konečně povede, tak je super mít aspoň dvě hodiny času to soustředění využít.
Vy střiháte jednu schůzku za druhou, ale schůzka v deset pro kreativce znamená, že nic pořádného neudělá celé dopoledne.
Pokuste se vyhradit na schůzky určité dny, případně části dne.
Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Pokud všechny kolem seřvete pokaždé, když se něco ne úplně povede, nebo se vám to prostě jenom nelíbí, jdete sami proti sobě.
Kreativci potřebují chybovat. Protože když se budou přehnaně bát, začnou sami sebe cenzurovat a přinášet řešení co nejblíž mainstreamu, který už někdy dřív fungoval.
A to přece nechcete.
Pokud chcete originální řešení a nečekané nápady, musíte se připravit i na pár návrhů, které prostě nebudou dokonalé a občas až pitomé.
Jasně, všechno má svoje meze. U kreativců je ale problém, že nikdy neví, co jim při projektu pomůže, co je zrovna inspiruje. Prokrastinace taky může pomoct s bodem 1. - Čištěním hlavy, při kterém pracuje podvědomí.
Kreativci často bývají zajatci těch nejbizarnějších zajímavostí. Zkuste to použít ve prospěch projektu a nasměrujte jejich prokrastinaci tím správným směrem. Klidně říkejte vyhrazenému času třeba “rešerše.”
Uvidíte, že čas strávený googlováním nejzábavnějších memů, GIFů a videí na téma “výběr z bankomatu” nakonec plánované kampani pomůže.