Online marketing: Pohled na inhouse řešení a jeho možné důsledky.

27. 11. 2014 | Mgr. Eldar Vagabov

Online marketing je velice široký pojem a v dnešní době zahrnuje mnoho různorodých činností, které z větší části představují oslovování nejenom koncových zákazníků, ale také firem v rámci velkoobchodní komunikace. Oslovením to začíná, komunikací pokračuje a v nejlepším případě konverzí končí, tedy přeměnou zainteresované osoby na platícího klienta. Tyto tři složky jsou součástí procesu, na který si v dnešní době troufne skoro každý. Koneckonců založit stránku na Facebooku a oslovovat klienty přece nemůže být takový problém?

Pravda je bohužel někde úplně jinde. Nejde jen o založení stránky a vkládání příspěvků. Za, na první pohled, jednoduchým procesem se skrývá budování značky a povědomí, tonáž komunikace, způsob oslovování a predikce chování fanoušků, analýza slabých stránek komunikace a konstantní monitoring. Když chcete budovat značku a s ní především důvěru Vašich stávajících a nových zákazníků, musíte působit profesionálně. A to není něco, co byste měli podceňovat. Správná forma komunikace, dobré načasování a zvolení vhodného mixu komunikace jsou ty nejpodstatnější ingredience skvělého výsledku. Jenom specializované firmy dokážou důkladně promyslet Vaší strategii pro působení na jednotlivých platformách a zároveň stanovit ty správné cíle. Je to koneckonců logické; oni spojují vlastní zkušenosti z oblasti on-line marketingu s Vašimi potřebami a cíli.

Značné množství firem působících na tuzemském trhu volí cestu proškolení vlastních zaměstnanců s cílem inhousového spravování sociálních platforem. Má to několik nedostatků. Kromě toho, že Vás to bude stát velké množství peněz, Vám nikdy nikdo nezajistí znalosti a zkušenosti na takové úrovni, kterou mají specialisté, kteří se této činnosti věnují dlouhé roky. Zkráceně a jednoduše – nevyplatí se to. Jednodušší cesta je využití specializované firmy s dobrou reputací, která za přibližně stejné peníze (někdy i nižší, když započítáte odvody zaměstnanců) odvede mnohem hlubší práci, a výsledky nenechají na sebe dlouho čekat. Velkým přínosem je potom také to, že se o nic nemusíte starat; dodáváte pouze podklady a specialisté je už zpracovávají a překlápějí v jiné podobě na sociální sítě. Vy tím tak ušetříte čas Vašim zaměstnancům, kteří ho mohou vynaložit na další činnosti.

Nejhorší kapitolou jsou pak firmy, které vynakládají naprosto nesmyslné finanční prostředky s cílem zkusit všechny možnosti on-line platforem a zjistit „co z toho vyjde“. Odpověď je taková, že většinou z toho nevyjde vůbec nic. Věděli jste, že „relevance“ v oblasti navolení vhodných klíčových slov ve vyhledávačích dokáže divy? S lepší „relevanci“, tedy vhodném navolením správných klíčových slov se Vám náklady na reklamu sníží, SEO naopak zvýší a Vaše stránka se automaticky zařadí na vyšší příčky ve vyhledávání? Následně se to pak projeví tím způsobem, že firmy, které platí za reklamu dvakrát víc než Vy, budou ve vyhledávačích za Vámi. To vše jsou věci, které prostě nikdo jiný než zkušený specialista nenastaví. Pokud to budete dělat sami, výsledek může být časem pozitivní, ale budete investovat velké peníze do reklamy, než se to naučíte.

Následně se tyto firmy zklamaně opět vrací ke klasickým neměřitelným reklamám v podobě letáků, tiskopisů nebo dokonce billboardům, kde je inzerce výrazně dražší, neumožňuje nijak pracovat s potenciálními klienty a nenabízí žádné cílení na konkrétní skupiny či jakékoliv měření návratnosti reklamy. Tyto všechny výše popsané fakta jsou jasným důvodem k zamyšlení a případném přehodnocení Vašeho působení.