Proč (sakra) nepoužíváte AR?

21. 6. 2024 | Petr Koubek

Na světě používá rozšířenou realitu 1,73 miliardy lidí - tedy zhruba každý pátý obyvatel této planety. A to počítáme i kojence a nevidomé. Jenže třeba v Čechách se pro Snapchat loni vyrobilo jenom nějakých 100 AR filtrů. Z toho čtyři jsme vyrobili my v LCG.

Proč je nepoužíváte častěji? A proč byste AR měli aspoň zvážit?

Lidé s AR filtrem stráví průměrně 20-24s

AR filtry na světě používá každý pátý člověk. Když vezmeme populaci jenom do 35 let, tak je to dokonce každý třetí. A tihle lidé stráví s AR filtrem na Facebooku nebo Instagramu průměrně 20-24 vteřin, na Snapchatu průměrně 10-15 vteřin.

Pro srovnání: Na Youtube člověk stráví s reklamou průměrně 2,4-9 sekund, s postem na sociálních sítích pouhé 3 vteřiny.

Ta matematika je jednoduchá: Čím víc času lidé stráví s vaší reklamou, tím víc si vás budou pamatovat. = Profit!

AR je nejlepší pro zlepšení brand awareness

Primárně jde AR na sociálních sítích využít pro zlepšení brand awareness - tedy prostě ukázat a připomenout, že vaše značka existuje a ideálně i co umí. Přes AR se dá taky dobře představit váš produkt.

Vzhledem k číslům, které jsme si teď říkali, jde díky AR taky zvýšit dosahy a imprese. Teoreticky vám AR tedy může přinést i prokliky a konverze, ale v téhle oblasti funguje spíš hůř.

Rozšířená realita je tedy ideální pro použití ve fázi See a Think. Když chcete svoje značku vaší cílovce představit, a když se pak rozmýšlí, jestli si od vás něco pořídí.

Co AR umí?

Losování a zobrazení výsledného produktu, ale taky měnit pozadí za člověkem.

Zobrazení a trackování 3D modelu v prostoru.

Catching game - chytání objektů třeba částmi těla. Tenhle filtr použilo během pěti týdnů 515 tisíc lidí a průměrně s ním strávili 13,2 vteřiny.

Zobrazení a trackování v prostoru nebo třeba na obličeji. Ale taky reagovat na mrknutí, otevření pusy, úklon hlavy nebo třeba zamávání.

A další různé hříčky.

S tímhle filtrem, který jsme vyrobili pro Octenisept, průměrně lidé strávili 35 vteřin! A to počítame i ty, kteří filtr hned po otevření zase zavřeli. Takže reálně to bude u těch, kteří opravdu hráli, ještě mnohem víc.

Než se pustíte do vlastního AR filtru.

  1. Vždycky začněte od konce - co po tom chcete, aby to udělalo? ,,My byste chtěli mít AR, protože to prej trenduje,” nestačí. Jenom když budete vědět, co po tom chcete, tak můžete vyrobit AR, které vší značce něco přinese. A možná při tom zjistíte, že pro tenhle cíl AR vůbec není vhodné.
  2. Zamyslete se, kdo je vaše cílovka a co pro ni bude relevantní, co by je mohlo bavit. Pokud děláte gravírování na urny, tak Snapchat filtr asi nebude místo pro vás. Ale na Facebooku už nějaké přátele žehu možná najdete.
  3. Filtr vždycky jasně spojte se svojí značkou nebo produktem. Tohle je strašně důležitý a často se na to zapomene. Váš filtr může být sebelepší, ale pokud nebude jasně spojený s vaší značkou a/nebo produktem, tak bylo všechno zbytečné. Takže přidávejte loga, produkt, signifikantní vzor, ale i celou mechaniku soutěže zkoušejte přizpůsobovat tomu, o čem chcete mluvit, co chcete představit.
  4. Udělejte to jednoduše. Nejenom proto, aby uživatel pochopil, co má dělat a bavilo ho to. Ale taky proto, že hodně grafiky a programování zpomaluje načítání a tím pádem i snižuje počet lidí, kteří filtr použijí.
  5. Dejte si na to dost času. Bude to víc práce než si myslíte. Nejde jenom o to přesvědčit klienta, všechno vymyslet, navrhnout a rozchodit. Ale spousta času strávíte taky testováním. Zvlášť když budete dělat svůj první AR filtr.

Proces výroby AR filtru a další informace najdete zde »

Nebo se nám rovnou ozvěte a my vám filtr, který přinese výsledky, vymyslíme, vyrobíme i spustíme!