8. 1. 2015 | Mgr. Vojtěch Lambert
Více než polovina českých firem zná nástroje online marketingu, drtivá většina je ale neumí správně využívat. Ukázal to průzkum společnosti LCG New Media, který proběhl v listopadu mezi 350 živnostníky a menšími podniky, jež využívají katalog portálu Službomat.cz. Nejrozšířenější formou propagace na internetu jsou vlastní webové stránky, které již dnes má téměř každá firma, naopak na sociální sítě či PPC kampaně si zatím zvykla asi jen polovina oslovených respondentů.
Podle průzkumu většina podnikatelů tuší, že své služby nebo produkty prodá lépe díky internetu, s online marketingem ale nemají velké zkušenosti. „Často zkouší různé platformy „naslepo“, bez ucelené strategie, a nemají přehled o tom, které nástroje jim přinášejí výsledky, protože je neměří. Právě s vytvořením nejen účinné strategie pro jednotlivé platformy jim mohou pomoci poradenské firmy,“ vysvětluje ředitel divize LCG New Media Vojtěch Lambert.
Zatímco firemní web má 92 % respondentů, ostatní nástroje online marketingu zatím mezi tuzemské podniky v takové míře nepronikly. Například Facebook sice zná 83 % z nich, aktivně ho ale k propagaci vlastního businessu využívá pouze 58 %. Ostatní sociální sítě jako Google+, Pinterest, YouTube nebo Instagram pak využívá jen asi třetina.
Zhruba každá druhá firma ví o možnosti zápisu do katalogu typu Službomat.cz a stejné procento tuto možnost také využívá. „Tento trend se ukazuje i na portále Službomat.cz, kde evidujeme již přes 22 tisíc firem. Díky propracované SEO optimalizaci katalogů, které vyjíždějí na prvních pozicích vyhledávačů získávají firmy největší množství návštěvnosti, pokud tedy nerealizují kampaně na dalších platformách,“ potvrzuje Vojtěch Lambert.
Méně než polovina firem má zkušenosti s PPC kampaněmi nebo remarketingem. Největší neznámou je pro české firmy tzv. real-time bidding (RTB), tuto metodu zná méně než 10 % podnikatelů a z oslovených respondentů ji nevyužívá nikdo.
Výdaje do 10 tisíc, funguje hlavně online
Mnozí tuzemští podnikatelé se také zdráhají do propagace investovat. Náklady se u malých českých firem pohybují kolem 10 tisíc. „Sledujeme zvyšující se trend vydávání nákladů do online reklamy. Tato částka je sice zatím nízká, objevily se ale i firmy, které dávají do reklamy 30 tisíc a více měsíčně. Pokud však i 10 tisíc investujete rozumně s předem vydefinovaným cílem, mohou i tyto náklady firmu posunout a zajistit potřebné klienty, vysvětlil Vojtěch Lambert. Desetina z dotazovaných uvedla, že na reklamu nedává ani korunu a spoléhá pouze na reference.
Že ze všech metod propagace nejlépe funguje právě online reklama, uvedlo 67 % respondentů. Nejvíce tržeb jim přinášejí vlastní webové prezentace a PPC kampaně (40 %), zápisy v katalozích (20 %) a Facebook (10 %).
Průzkum provedla divize LCG New Media společnosti LCG 360°Consulting na vzorku 350 živnostníků a malých firem z portfolia katalogu Službomat.cz.