20. 1. 2020 | Tomáš Jukl
Navzdory rozmanitosti našich klientů a našich služeb se v průběhu let ukázalo, že většina prvních setkání s potenciálními klienty vypadá velmi podobně. Přinášíme několik tipů, na co se před první schůzkou a během ní zaměřit.
Ať už vás klienti osloví sami, nebo jim službu nabídnete vy, je důležité si firmu prohlédnout. Soustřeďte se na to, co dělá, jaká je její historie, kdo ji řídí a jak vypadá její marketing a komunikace.
Je užitečné porovnat potenciálního klienta s těmi stávajícími a pokusit se najít podobnosti.
Díky přípravě budete již na první schůzce schopni mnohem lépe pochopit klientovy potřeby a případně mu dát konkrétní tipy pčlánku zde, je toho však mnohem více. Dalším z podstatných bodů spolupráce je určit, co má být vlastně jejím cílem. A to jak v krátkodobém horizontu, tak dlouhodobě.
Úspěšnost těchto cílů se následně dá velmi dobře změřit, což jsme ukázali například zde.
Nedílnou součástí je pak samozřejmě otázka budgetu (nebo naopak klientova otázka, co to bude stát). A protože skutečně efektivní online marketing nelze kupovat jako balíkové řešení ve stylu „deset deka SEO a k tomu jedno PPC“, ceny jsou opravdu velmi individuální.
Něco jsme nastínili už v článku zde. Podstatné ale je hledat vždy a jen takové spolupráce, které se oběma stranám dlouhodobě vyplatí.
Abyste byli schopni vytvořit přesný rozpočet, potřebujete získat další data. Nejlepším řešením je nasdílení přístupů do Google Analytics, případně dalších systémů (Google Ads, Facebook Business manager apod) bezprostředně po schůzce.
Rovněž se vám hodí znát interní čísla, marže, top produkty nebo služby atd. Podepsání NDA je samozřejmostí. Bez toho se dále neposunete. Díky tomu budete schopni v krátké době připravit business case a velmi přesně spočítat, jaké náklady jsou pro dané cíle třeba, kdy a jak se vrátí investice a jaký efekt bude mít celý marketing postupně v čase.
Připravenost, vlastní zkušenosti, detailní zjištění potřeb a následně schopnost spočítat reálné výsledky. To jsou aspekty všech úspěšných prvních schůzek s novými klienty. A zároveň důvody, proč poté vznikají nové obchodní vztahy. Dlouhodobé a spokojené.