7. 1. 2021 | Tomáš Jukl
Efektivní landing page, neboli dopadová či vstupní stránka je jedním ze základních kamenů úspěšného online marketingu. Můžete mít dokonalou nabídku a úžasně optimalizované kampaně se spoustou prokliků, ale bez dobré landing page se konverzí nedočkáte.
Dopadové stránky používáme v případě prodeje speciálních nabídek, balíčků, voucherů, nebo při uvádění nových produktů či v období speciálních akcí. V B2B segmentu jsou dopadové stránky zase skvělé pro představení služeb a sběr leadů. I díky pandemii koronaviru a tedy zvýšenému zájmu o online prodej a objednávky se jejich použití přímo nabízí.
Zdá se to trochu jako řečnická otázka, ale spousta lidí uvažuje tak, že se smíří s aktuálním CR a raději nahání co nejvíce návštěv. Když ale správně nekonvertují, jsou vám návštěvy zbytečné. Co s tím? Pokud se vám nepodaří zajistit rapidně levnější návštěvnost (odpověď: nepodaří) a nezvýšíte svou marži (např. navýšením ceny produktu), pak je cesta právě ve zlepšení konverzního poměru. Jak tedy z dopadové stránky vymáčknout co nejvíce a zajistit zde maximální konverze?
Myslete na to, že primárním účelem vaší vstupní stránky by mělo být co nejvíce usnadnit návštěvníkovi konverzi, takže je důležité, aby všechny prvky vaší stránky směřovaly k tomuto cíli. Vzhled, dojem a celková struktura designu, to vše by tomu mělo být podřízeno.
Texty, které použijete na dopadové stránce, by měly odpovídat copy použitému v kampaních, které zákazníka na stránku přivedly. Díky tomu se nebude cítit nijak zmaten a na stránce spíš a snáz udělá to, kvůli čemu přišel: nakoupí, objedná, či nechá kontakt.
Spousta marketérů má tendenci získat od návštěvy co nejvíce dat. I tady ale platí zlaté pořekadlo „méně je více“. Ptejte se sami sebe, jaká data od zákazníka OPRAVDU potřebujete, aby mohla konverze proběhnout. Cokoliv není třeba, vyhoďte, nebo dejte alespoň jako nepovinné k vyplnění. Budete se divit, jak málo nakonec stačí.
Pamatujte, že čím více polí návštěvníka požádáte o zadání, tím menší je šance, že vyplní formulář a dokončí požadovanou konverzi. Každý krok a každé pole vás připraví o nějaké to procento zákazníků, kteří zrovna tuto část vyplnit nechtějí, protože jim přijde zbytečná. Stojí to za to?
Pokud jste někdy viděli show Ramsay’s Kitchen Nightmares, nebo český ekvivalent Ano, šéfe, pak vám jistě neušlo, co udělá Gordon Ramsey nebo Zdeněk Pohlreich prakticky v každé restauraci hned na začátku: proškrtá jídelníček. Pokud lidem budete nabízet 50 produktů a oni si mají vybrat jeden, tak nastane jeden ze dvou scénářů:
Rozhodněte za zákazníky! Umístěte na landing page konkrétní 1 až 3 produkty. Svou nabídku znáte mnohem lépe a dobré cílení reklamy vám umožní přivést na dopadovou stránku tu správnou cílovku. Máte více produktů či služeb? Nebojte se je rozdělit do více landing pages a spolu s kampaněmi je personalizovat.
Tzv. Thank you page je stránka, která se zobrazí po odeslání formuláře a dokončení konverze. K té se vážou tři hlavní body:
„Zkontrolujte prosím svůj email, kam by Vám měl dorazit objednaný voucher.“
„Během dnešního dne Vám zavolá náš asistent a domluví objednávku předváděcí akce.“
Nezapomínejte, že Thank you page je také skvělý prostor pro upsell a cross-sell! „Zhruba 35 % všech nákupů Amazonu pochází z upsell a cross-sell akcí, a „doporučené produkty“ uspějí v 60 % případů!“ (zdroj: mckinsey.com)
Důležitým rozhodovacím faktorem je nabídka dopravy a platby. Neomezujte se jen na možnost faktury a posílání peněz na účet – zařídit platební bránu není dnes nic složitého a drahého, a podle grafu níže (zdroj: cbaonline.cz) to rozhodně má smysl:
To stejné se týká i dopravy (viz obrázek níže, zdroj: mam.cz) u fyzického zboží – zařazením Zásilkovny a/nebo Uloženky rozšíříte nabídku o druhý nejoblíbenější způsob doručování.
Jako u všech online marketingových aktivit, i tady platí, že je třeba neustále testovat. Jak samotné kampaně, tak chování uživatelů na stránce.
Kromě standardních Google Analytics vám může určitě pomoct např. skvělý nástroj hotjar.com – ukáže vám záznamy pohybů uživatelů na stránce, ale také zde můžete nastavit dotazníky spokojenosti a průzkum důvodů, proč návštěvníci např. nedokončili konverzi.