2. 8. 2021 | Vojtěch Lambert
Na začátku léta proběhl Facebook Marketing Summit v rámci EMEA regionu. Odborníci nejen z Facebooku prezentovali nejnovější data a novinky. Níže shrnuji klíčové strategické informace.
Není tomu tak dávno, kdy se ještě diskutovalo o přínosech sociálních sítí a digitálu. Dneska i ti největší matadoři tradičního marketingu dominanci těchto kanálů nepopírají. Jasným důkazem je právě přehled níže. Za posledních 7 let se doba strávená na sociálních sítích na mobilu dostala před největší médium – televizi. Zatímco u televize došlo globálně k poklesu sledovanosti o 25 minut, u sociálních sítí k nárůstu o 1 hodinu na celkem 2,5 hodiny. Čas strávený na mobilu dokonce narostl o 2 hodiny na 3,5 hodiny denně! Tradiční média jako rádio a tisk neustále stagnují a jsou na chvostu všech médií. V celkovém zásahu opět dominují sociální sítě a mobil.
Díky pandemii covid-19, která zasáhla celý svět, došlo k výraznému posunu v rámci e-commerce. Země nejen napříč Evropou hlásí až 30 % růsty tržeb v meziročním srovnání, jak dokazují čísla z Facebook Marketing Summitu. Podobně se to pohybuje i v ČR. Lidé se naučili nakupovat online a čím dál víc se tato aktivita stává naprosto přirozenou součástí života. Facebook tak ukazuje na změnu pojmem „always shopping“, kdy každý z nás může být neustále v procesu nákupu a čím dál víc nakupujeme impulzivně.
Mohlo by se zdát, že pandemie pomohla nakopnout digitální aktivity a lidé se teď vrátí zpět do své rutiny a budou upřednostňovat offline nákupy. Průzkumy napříč Evropou ale ukazují, že se jedná o neměnnou změnu a ti, co se naučili nakupovat online, tam už zůstanou. To ukazuje níže například graf z UK, kde došlo k 54% nárůstu v online prodejích a ty zůstaly neměnné po celý rok.
Každý digitální marketér zná velmi dobře reklamu ve vyhledávačích. Je to první věc, kam všichni upínají zrak v rámci stavby digitální strategie. Je to ale správně i pro stávající období. Studie ukazují, že i tady dochází k masivní změně adopce sociálních sítí a vnímání značek. Dříve jste pro velký boost značky potřebovali vždy televizi. Dneska je situace jiná. Pokud necílíte na ty nejstarší obyvatele, můžete značku vybudovat velice rychle právě skrze toto médium. V rámci velkého celosvětového výzkumu koncem roku 2020 se zjistilo, že 47 % lidí objeví novou značku skrze sociální sítě, což z nich dělá jedničku. Televizi pak připadá druhá příčka a 45 %. Vyhledávače pomáhají objevovat nové značky a produkty pouze z 34 %.
Dochází tak k redefinici toho, jak strategicky přemýšlet nad kampaněmi a komunikací (pokud jste již takto dříve nepřemýšleli). Už to nejsou lidi, kteří hledají značky a produkty. Značky musí jít aktivně za cílovými skupinami a těm algoritmy dokáží servírovat to, co ony chtějí vidět.
Velkou vlnu úspěchu sklízí v zahraničí tzv. live shopping. V ČR tato aktivita ještě není mezi dominantními, ale vidíme jasná čísla zejména v Asii, kde tento někdy teleshoppingový styl prodeje, generuje obrovské růsty tržeb firem. Influenceři v Asii tak už jen neukazují produkty a nebudují povědomí značek, ale generují prodeje v přímém přenosu.
Všechny výše uvedené trendy zvyšují nároky na celkové řízení firem a propojení akvizice, přes práci s klienty, až po napojení na interní procesy. Firmy se tak musí přizpůsobit, nebo kompletně změnit – tedy dojít k transformaci, kde klíčovým prvkem jsou data a práce s nimi. Celková akviziční a post-akviziční část je velmi komplexní a firmy musí tyto nové aspekty reflektovat a implementovat změny.