16. 6. 2021 | Jana Křivánková
Internety máme plné vcelku slušných fotobank, nemluvě o tom, že spoustu materiálu někdy poskytne sám klient. Takže se asi ptáte, proč vůbec řešit a tvořit vlastní databázi fotek. Odpovědí vám snad bude můj dnešní článek, kde se společně mrkneme na to, kdy dává vlastní produkce smysl a co takové focení obnáší. Jdeme na to!
Vlastní fotky oceníte, když...
… Jste agentura nebo pracujete in house a máte na starost komunikaci produktů nebo služeb. A je jedno, jestli máte pod palcem web, “socky” nebo PPC grafiku, vlastní obsah je skvělý v jakékoliv rovině propagace.
Někdy tohle klient/nadřízení vědí a čile spolupracují, vlastním archivem fotek už disponují, nebo jsou všema deseti pro jeho vytvoření. Jak ale přesvědčit někoho, kdo nevidí výhody?
5 důvodů, proč chcete vlastní zásobu fotek
- Budete autentičtí - stylovými fotkami z fotobank praskají reklamní prostory ve švech, takže to už lidi moc neba! Ukažte svůj produkt takový jaký je, ukažte lidem svou službu a představte svůj tým.
- Váš kopík vám poděkuje - skončí období, kdy jste museli spoustu nápadů zabít, jen proto, že jste k němu neměli dostatečně dobrý vizuál.
- Poděkuje vám i grafik! - Už totiž nebude přebarvovat fotky ze shutteru do brandových barev, ani předělávat psa na kočku. Bude mít k dispozici parádní databázi na míru.
- Kvalitu budete mít pod palcem - Konzistence a důraz na kvalitu by měla platit pro každý text i vizuál, který vypustíte do světa. Bez závislosti na fotobance to půjde samo.
- S vlastním focením je spoustu práce, když ale odladíte proces je to v první řadě velká zábava!
5 věcí, které musíte pořešit, než začnete
- Skills - Za kvalitními fotografiemi stojí kvalitní jedinec nebo tým, je jen na vás zda se rozhodnete využít služby fotografa, nebo vykořistíte kolegu, který to s foťákem fakt umí. Rozhodně byste k tomu ale neměli pouštět kohokoliv, kdo se prohlašuje za supr fotografa, protože má nejnovější ajfoun.
- Klienta/Nadřízeného - Focení je velký podnik, takže si ho musíte nechat posvětit - klientem/nadřízeným - záleží, kde pracujete. Připravte se ale, že abyste uspěli, budete muset předložit plán bitvy a hlavně kolik ta sranda bude stát.
- Technické vybavení - profesionální fotograf i hodně nadšený kolega bude mít nejspíš k dispozici vlastní foťák (nečekaně) ale i světla popřípadě ateliér, pokud se ale do focení budete chtít pustit sami, budete ho muset zastoupit se vším všudy. Ve vašem základním vybavení by tak neměl chybět…
- kvalitní fotoaparát - já vím, je to až skoro trapný to zmiňovat, ale 5 let starý iphone skutečně není kvalitní fototechnika)
- set alespoň 2 permanentních světel - jako že svítí pořád a neblýskají jako záblesková (na rozjezd jsou uživatelsky přívětivější)
- odrazka - stojí jen pár šušní, ale dají se s ní dělat zázraky (hlavně při focení venku)
Technická náročnost focení se také odvíjí od produktu. Jinak se fotí láhev bourbonu a jinak se přistupuje k fotkám interiéru.
- Zázemí - Pokud budete fotit službu s vlastním zázemím (např. posilovna, bar, apod.) máte o místě jasno. Jestli vás ale čeká focení produktu, připravte se, že budete potřebovat hodně fotogenické prostředí s alespoň minimálními doplňky. Pamatujte na to, že nebudete fotit klasické produktovky, takže bílé plátno stačit nebude.
- Rozpočet - Hlavně kvůli rozpočtu musíte focení perfektně naplánovat. Nejedná se o úplně levnou srandu a kvalitní plán vám pomůže hodně ušetřit. Zároveň se připravte, že focení stylizovaných fotek je o dost dražší než produktovky vznášející se uprostřed ničeho. Pro představu cena za jednu fotografii se běžně pohybuje kolem 500-1500 Kč. Velkou roli hraje náročnost focení, potřebná technika, ale i zdatnost fotografa.
Hluboká úvaha na závěr
Vlastní fotky vás posunou dál, ale musíte to zkrátka dělat poctivě. Není potřeba mít hned do začátku perfektní ateliér a tu nejlepší techniku. Internet je plný parádních nápadů i návodů. Stejně tak ale počítejte s tím, že šetření za každou cenu by vám mohlo spíše uškodit než pomoct.
A praktické rady? Budou!
Berte tenhle článek jako takový teoretický úvod pro ty, co se ještě nerozhodli, zda vlastní focení hecnout či ne. V dalším článku vám nastíním, jak taková realizace vypadá v praxi a vezmu vás do zákulisí našich focení. Tě pic!