15. 11. 2021 | Vojtěch Lambert
Asi jste to už někde slyšeli nebo četli. Ze všech koutů se na nás valí články s nadpisy, že mladí a děti utíkají z Facebooku na mladší sociální sítě. Daleko od rodičů a za kamarády. Je tomu ale opravdu tak?
V rámci průzkumu demografie a chování jsme se na toto chtěli blíže podívat a zjistit, kde je Generace Z nejvíce zastoupena a kolik tam tráví času.
V ČR žije dle ČSÚ ve věku do 25 let přibližně 1,2 milionu obyvatel. Facebook využívá v této věkové skupině 870 tisíc lidí, tj. 74 % obyvatel. Instagram pak adoptovala skoro celá věková populace, neboť pokrývá až 94 % obyvatel. TikTok pak využívá necelý milion obyvatel v této věkové skupině, Snapchat pak o něco méně než Facebook.
Z toho vyplývá, že nejrozšířenější platformou v Generaci Z je v současnosti v ČR Instagram. Nicméně dá se očekávat, že TikTok Instagram velice rychle dožene, neboť růst využívání TikToku v ČR roste raketovým tempem a celosvětově se jedná o nejstahovanější aplikaci.
TikTok a Instagram tedy dominují Generaci Z, ale Facebook má také své zastoupení a rozhodně nemůžeme říct, že by v této věkové skupině „zemřel“. Mladá generace se však chová různě a používá jednotlivé sociální sítě pro jiné aktivity. Zatímco Facebook je pro ně dost často zdrojem informací a zpráv ze světa (konzumují zde rezonující články a témata), TikTok a Instagram využívají pro zábavu, sdílení zajímavostí a zážitků a Snapchat pro rychlou a zajímavou formu komunikace a posílání vzkazů.
Jak ukazují čísla, Češi tráví v průměru 2,5 hodiny denně na sociálních sítích. Na TikToku pak v průměru uživatelé stráví 82 minut denně a otevřou aplikaci 15x denně. Tedy délka a intenzita interakce je ohromující.
Zatímco Snapchat využívají mladí v komunikaci mezi sebou a posíláním zpráv, TikTok používají více pro zábavu, sdílení momentů a zajímavostí. Na Snapchatu jsou tak nejoblíbenější formáty efekty a filtry, které se vkládají do videí a mohou se následně sdílet s přáteli. Na TikToku nejvíce fungují challenge, pranky nebo taneční kreace – tedy aktivity, které hýbou celými komunitami a nejsou omezeny na komunikaci mezi dvěma nebo několika uživateli. Jedná se o virálnější aktivity s cílem získat co největší pozornost a popularitu.
Pro ukázky videí a obsahu klikněte na tuto prezentaci: odkaz.
Vytváření firemního obsahu pro TikTok je tak velice specifické. Zpravidla musíte využít lidi, nemůžete používat hutné grafiky. Videa musí být zábavná a rychlá. Pokud tedy plánujete na TikTok překlápět obsah z Instagramu nebo Facebooku, raději to zabalte.
Reklamu na TikTok a Snapchat lze nastavovat buď skrze přímý nákup (pokud chcete prémiové plochy a garanci přednostního zobrazení) anebo v Ads Manageru, jaký známe třeba z Facebooku. V rámci cílení a optimalizací můžete vycházet z podobných zkušeností a možností jako na Facebooku v Business Manageru. Můžete vyzkoušet i napojení e-shopových feedů (u Snapchatu) nebo konverzních kampaní (TikTok i Snapchat). Formáty a ukázky z kampaní můžete vidět v prezentaci: odkaz.
Cena za tisíc zobrazení (CPM) se u TikToku pohybuje v průměru do 10 Kč (v kampani jsme se dostali i na průměr 8 Kč) a u Snapchatu pak kolem 40–60 Kč. TikTok se tak stal nejlevnější brandovou platformou současnosti.
TikTok je velice specifická platforma, takže vyžaduje větší úsilí na tvorbu obsahu, a tedy i vyšší náklady. Nelze zde využívat instagramové nebo facebookové formáty. Zároveň je to platforma s dobrým zásahem zejména mladých lidí. Pokud tedy jste značka s cílovou skupinou do 30 let a máte možnost dělat dynamický a zajímavý obsah, nyní je ideální doba naskočit na vlnu TikToku. Ten je aktuálně ve velkém rozvoji, podobně jako Instagram před několika lety, a tak je možné poměrně rychle a levně nasbírat velké množství followerů. Zároveň reklama je na platformě velmi levná a 1 milion lidí tak můžete zasáhnout už od 8 tisíc Kč. Pokud však nesplňujete tyto kritéria, držte se svých vybudovaných profilů na jiných platformách a ty zdokonalujte.