Tone of voice, tón komunikace
aneb jak správně naladit váš Facebook

3. 2. 2017 | Petr Koubek

Tón komunikace vaší facebookové stránky je zjednodušeně to, jak se svými zákazníky mluvíte. Většina firem si “tone of voice” dlouze a přesně nastavuje v rámci korporátní identity a marketingové strategie. Hlavně menší podniky to ale často neřeší, i když je Facebook jejich hlavním komunikačním kanálem.

Stačí si přitom zodpovědět pár základních otázek a pro vaše zákazníky budete minimálně čitelnější a důvěryhodnější. Pokud se vám opravdu zadaří, tak se navíc odlišíte od konkurence a v boji o pozornost roztěkaného člověka fejsbůkového budete mnohem úspěšnější.

1. Kdo jste vy a kdo je váš zákazník?

Definujte si, kdo je váš zákazník, a co je pro vás nejdůležitější. V čem je váš produkt odlišný, jaké jsou hodnoty, kterých se chcete držet? Z toho už bude snažší odvodit, jak o tom chcete mluvit.

Facebook je komunikační platforma, zkuste si tedy představit, jak se baví skuteční lidé. S jakým člověkem by se váš zákazník chtěl bavit? Kdo v něm vzbudí důvěru?

Pokud prodáváte pojištění, pravděpodobně chcete působit důvěryhodně a jistě.

Pokud prodáváte motorky, asi chcete ukázat, že na nich opravdu jezdíte a milujete je stejně jako vaši zákazníci.

Pokud prodáváte krém na dětské prdelky, možná chcete znít jako kámoška, se kterou se jdete poradit, když mimino druhý den brečí.

2. Nalazení komunikace

Když už tušíte, které hodnoty jsou pro vaši značku nejdůležitější a máte aspoň přibližnou představu člověka, který bude za vaši značku mluvit, zkuste ho definovat.

Mluví spisovně, nebo nespisovně? Vtipkuje, nebo je smrtelně vážný? Používá smajlíky? Gify? Vyká, nebo tyká?

3. Buďte lidští

Pište jednodušše. U klávesnice má spousta lidí potřebu věci komplikovat, aby text působil chytřeji. Většinou se to pak nedá číst.

Vyvarujte se také archaismů a knižních obratů. (Samozřejmě pokud neprodáváte stříbrné omáčníky a váš tone of voice je sedmdesátiletý butler).

Často pomáhá, když si text přečtete nahlas.

Co byste neřekli, nepiště.

4. Neboje se emocí

Buďte empatičtí. Záleží samozřejmě na situaci a vašem zvoleném tónu komunikace, ale nebojte se s vašimi zákazníky na Facebooku zasmát.

Když bude zákazník cítit, že na něj z Facebooku mluví reálný člověk a ne korporátní robot, tak to děláte správně. (Pokud neprodáváte korporátní roboty.)

5. Buďte konkrétní

Vyházejte všechny obecnosti. Musí vám být jasné, co kterou větou říkáte.

Co říká “přemýšlíme o překližce jinak” nebo “víc než překližka?”

Ano, vůbec nic.

6. Nebojte se být originální

Tón komunikace vás může výrazně odlišit od konkurence. Zkuste se zamyslet, v čem jste jiní než vaše konkurence?

Jste hrdí Olomoučáci, tak budete mluvit jako místní? Jste nejrychlejší, tak budete mluvit kratce a ve zkratkách? Jste ajťáci milující sci-fi, tak budete komunikovat chladně a odosobněle jako android?

7. Buďte autentičtí

Nikdy se netlačte do něčeho, co vám nesedí, ale máte pocit, že to váš zákazník chce. Málokdy se to podaří utajit a skončí to pak třeba takhle: https://bit.ly/ProMladéRebelky

Pokud je to opravdu nutné, najděte si člověka, který bude v potřebném stylu autentický. Mladou rebelku, motorkáře, korporátního robota.

Když zůstanete svoji, máte větši šanci na úspěch, jako třeba tým Železné koule, který proti antiseptickému a omyvatelnému světu fitness center postavil Strejdu Radara: https://www.facebook.com/ZeleznaKoule/?fref=ts

8. Nepředvádějte se

Možná ve vás dřímá spisovatel. Tak ho nechte v limbu a po práci napište devítidílnou ságu o nesmrtelnosti překližky. (Třeba takhle může vypadat předvádění se.)

Pokud si návštěvník vašeho stylu všimne, děláte to špatně a zbytečně přitahujete pozornost k formě.

Chcete mluvit o obsahu a přitahovat pozornost k vašemu produktu. Ne ke spisovatelským schopnostem.

9. Nalaďte tým

Je jedno, kolik lidí máte ve firmě. Pokud zasednou k firemnímu facebooku, musí působit jako jedna žena, jeden muž, nebo jeden android.

Určete, kdo se o váš firemní Faceook bude starat, a společně tón komunikace hledejte a nalaďte.

Bude se pak lépe používat a udržovat konzistentní.