Cookies – Začátkem letošního roku (1.1.2022) vstoupila v platnost novela zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, která mimo jiné finalizuje povinnou úpravu sbírání cookies – k čemu je a není potřeba souhlas. Z této novely se stalo poměrně zásadní téma, které plnilo konference digitálního marketingu celý podzim. Všichni hromadně diskutovali o tom, co je a není potřeba, a dopadech do vlastních dat. Jelikož zákon je možné vyložit více směry, existuje na trhu tisíce variant lišt a dokumentů. V příštím roce tak můžeme očekávat další vlny mediálního řešení a veřejné diskuze. Budou vyvstávat další novinky a informace. Očekává se i celková standardizace na poli řešení z pohledu velkých publisherů. Jestli půjde o revoluci nebo evoluci, to uvidíme už v průběhu roku.
Automatizace kampaní – v letošním roce se hodně rozvinuly v Google Ads účtech tzv. smart kampaně, které jsou u klientů často velmi levné a přináší lepší výsledky než standardní formáty v Google Ads (cena za konverzi nebo klik). Koncem roku přibyly také kampaně Performance Max, které dokážou optimalizovat PLA (produktové kampaně) a nejen je napříč formáty Google. To vše ukazuje sílu automatizace a umělé inteligence, která bude hrát čím dál větší roli a Google a další je budou upřednostňovat. Ve zkratce stačí mít dobře nastavené cíle, mít hodně konverzí a následně tyto kampaně mohou dost dobře makat samy.
Data a analytika – přes cookies a automatizaci se tak postupně dostáváme k dalšímu velkému trendu v digitálním marketingu, a tím je perfektní přehled nad daty. Ti, co zaspí v této oblasti, budou mít problém v následujících letech. Bez automatizovaných přehledů a možností velké analýzy dat na pár kliků se firmy už neobejdou.
Kreativa a strategie – díky automatizaci je a bude ještě větší tlak a důraz na kreativu a strategické plánování. Samotné nastavování kampaní se stane samozřejmostí a velký důraz se bude klást na lepší a variabilnější kreativu a celkově strategické řízení kampaní v souvislostech. Ti, kdo dokáží rychle a kvalitně reagovat na změny potřeb algoritmů (a v podstatě lidí), budou o krok před ostatními.
Branding – slovo, které mohlo často ještě nedávno u výkonnostně orientovaných klientů klientů způsobovat návaly, dostává čím dál větší prostor. Velké značky to vědí už dávno, ale efektu brandingu přichází na chuť stále více středních a menších značek. Hodně firem tak začíná chápat, že to je dlouhodobě jediná cesta, jak si nejen udržet pozici, ale i růst v čase. Zjišťují tak, jak klíčové je budování značky v kontextu konkurence. Jen v ČR je 40 tisíc eshopů a stovky tisíc značek. Pro lidi bude stále důležitější u koho nakupují a proč. To je potřeba jim nabídnout a v dalším roce rozvíjet.
TikTok – v roce 2021 se zařadil ve věkové skupině do 25 let na druhé místo za Instagram. Více jsem se k tomu rozepsal tady. V tomto roce tak můžeme očekávat další růst v ČR a postupné dohnání Instagramu. Je otázka, jestli to stihne letos a nebo až v roce 2023. Trend je ale jasný a pokud máte za zákazníky mladší jedince, zaměřte se na tuto platformu, nyní je ještě prostor vybudovat pořádnou základnu za rozumné peníze.
Video obsah – Právě z důvodu stále rostoucího TikToku a jeho popularity roste zároveň zájem o video obsah. Na TikToku dominují krátká videa (různé varianty najdete tady). Na Instagramu také patří mezi nejoblíbenější formáty Reels (obdoba videí na TikToku) a nebo Stories. To vše vytváří tlak na lepší video obsah. Ty firmy, které budou umět toto využít, budou napřed před ostatními.
Další růst influencer marketingu – data mluví jasně. Podle eMarketer se má v USA do 2 let navýšit objem inzerce v influencer marketingu o 30 %. Tedy z 3,69 miliard dolarů na 4,62 miliard. Podobné růsty můžeme vidět i v ČR, kde klienti přesouvají do této položky stále více finančních prostředků. Velkou výzvou je měřitelnost, ale i na to už dnes máme metody a postupy, které nezastaví růst v dalším roce.
Personalizace – Vzhledem k novele zákona, která vstoupila v platnost 1.1.2022, můžeme očekávat větší důraz na personalizaci a přímou komunikaci s užšími celky zákazníků. Velký význam tak dostane direct mail (newsletter, in mails nebo chats), který bude ještě větší hnací silou prodejů.
Livestream shopping – V Asii velký trend, v Evropě postupně nabývající nový formát. Prodej v přímém přenosu dříve nebo později do ČR doputuje a bude důležitý opět v komunikaci se zákazníky a získávání nových. Tím, jak poroste důležitost a rozšířenost influencer marketingu, se bude tento formát vyskytovat čím dál více. První pokusy vidíme už teď.