1. 12. 2017 | Vojtěch Lambert
Začněme shrnutím roku 2017. Na začátku roku jsem se pustil do definice toho, co se bude dít v tomto roce - viz článek zde.
Mluvil jsem o tom, jak Instagram chytře v srpnu 2016 implementoval Insta Stories do své aplikace a jaký to bude mít asi dopad do Snapchat. Tato teze se vyplnila, no spíše přeplnila. Snapchat zažívá pád (myšleno tím, že dále neroste), kdežto Instagram a jeho Insta Stories má stále více uživatelů (300 milionů vs. 178 milionů v případě Snapchat).
V dalším bodě jsem se zmiňoval, že rok 2017 bude rok videí a hlavně těch autentických. O tom, jak tyto lidi baví, dokazuje právě růst Instagram Stories. Celkově investice do videí a video reklam rostou raketovým růstem a je to jediný formát, který má potenciál dalšího dvouciferného růstu. O tomto jevu jsem psal tento rok v tomto článku. Reklamy v Insta Stories jsou asi nejúžasnější novinkou na poli digital ads v tomto roce.
V neposlední řadě jsem se zmiňoval o růstu využívání dat a hlavně jejich automatizaci v rámci kampaní a botů v komunikaci. Oba tyto body opět nabyly důležitosti a dnes si jen málokdo dokáže představit online marketing bez částečné nebo větší automatizace. Že tento trend ještě poroste dokázal letos na podzim na Marketing Festivalu Avinash Kaushnik (mrkněte na shrnutí), který jasně potvrdil nástup umělé inteligence a počítačového učení do digitálního marketingu. Uvidíme jak s těmito kartami na půdě EU zamíchá nový strašák všech marketérů, GDPR. Osobně však tipuji, že toto nařízení pomůže k růstu zejména sociálním sítím.
Byl to jistě zajímavý rok plný zvratů a novinek v digitálním odvětví. Co nás tedy čeká v roce 2018?
V dalším roce nás čeká opravdu hodně novinek a velmi zajímavých změn v digitálním marketingu. Je jich tolik, že se sem rozhodně nevejdou. Proto jsem trendy omezil na své oblíbené sociální sítě a na výčet těch pěti nejzásadnějších, které očekávám, že budou rezonovat.
Ano, je tomu tak. Instagram Stories jsou fenomén a uživatelé Instagramu je hltají plnými doušky. Uživatelé si navykli sledovat dění svých oblíbenců, kamarádů a značek skrze tyto krátká videa. Reklamní průmysl se bude muset čím dál více zaměřovat na krátká sdělení a co největší emoce. Reklamy, tak, jak je známe dnes na TV, se postupně budou měnit a firmy budou nuceny startovat kampaně v digitálu a navazovat na ně v televizi. Ještě před dvěma, třema roky bych neřekl, že v roce 2017 budu toto zmiňovat, ale jsem o tom přesvědčen, že firmy tento přístup budou muset změnit. Ve světě i u nás je hodně příkladů, které tuto domněnku potvrzují. Samotné Instagram Stories získají minimálně dvojnásobné číslo uživatelů. Instagram Stories se stane nositelem témat, stejně jako tomu byl ještě do nedávna Twitter. Samotná bulvární média budou mít, díky tomuto fenoménu problém, aby přinášely jako první nosná a rezonující témata.
Firmy budou postaveny před situaci, že pokud nezačnou svým obsahem bavit publikum a nebo být zdrojem zajímavých informací (a nebudou investovat do nových formátů a videoobsahu), nedostanou tolik prostoru od sociálních sítí a jejich profily budou stagnovat (dosahem i počtem followers nebo fanoušků). První takový test jsme viděli nyní na Slovensku a je pro samotné firmy velmi složité se s Průzkumníkem vypořádat, natož pro samotné agentury. Pokud nebudete schopni tvořit zajímavý obsah, raději investujte do jiného druhu digitální reklamy. Bude ještě větší důraz v obsahu, komunikovat aktuální a real-time informace.
Rozhodně další velké téma bude zapojení počítačového učení (= machine learning) do kampaní a komunikace na Facebook a dalších platformách. Boti se stanou postupně standardem a všichni budou nuceni si svého bota pořídit, aby byly konkurence schopni. Počítačové učení je něco, co Facebook testuje a používá nejen v rámci cílení. Budeme však schopni ještě přesněji a lépe cílit uživatele na základě jejich stávajícího stavu. Jsem přesvědčen, že ani GDPR nakonec toto neohrozí.
Virtuální realita byla tématem už tento rok, nicméně aplikace zatím byla spíše výsadou větších značek a firem. Stejně jako se stalo hitem a mainstreamem letos živé vysílání, je předpoklad, že v příštím roce budeme používat už více či méně i virtuální realitu a každodenním životě (např. komunikace, nákupy, prohlížení produktů, návštěvy zajímavých destinací, atd.).
Ano, je to klišé Ale influencer marketing (nebo také advocacy marketing) bude stále více důležitý zdroj nových klientů, zákazníků či followerů. Word-of-mouth je nejvíce rozšířený zdroj ovlivňování nákupního chování a jeho důležitost bude ještě narůstat. Lidi nechtějí koukat na fotobanku, lidé chtějí živý důkaz o funkčnosti nebo super vlastnosti služeb či produktů. Pokud do komunikace dokážete v dostatečném množství dostat všechny zaměstnance, partnery, klienty a osobnosti, vaše značka poroste. Rozpočty firem na tento druh marketingu také poroste, neboť se firmy naučí tento způsob marketingu také měřit a vyhodnocovat. Zároveň s klesajícím organickým dosahem na platformách bude tento druh marketingu stále vyhledávanějším.
Závěrem ještě jedno důležité zamyšlení. Facebook bude čím dál více transakční platformou, kde se dá skrze pokročilé cílení a super kreativu dosáhnout nízkých nákladů na konverzi. Zajištění pozornosti pro značku nebo firmu bude čím dál složitější. Značky se tedy postupně všechny přesunou také na Instagram (a zůstanou zároveň na Facebook), kde je organický zásah vs. interakce násobně vyšší než na Facebook – viz graf. To zapříčiní další zlepšení obsahu a důraz na co nejkvalitnější fotografie, videa a obsah celkově. Na Instagramu sice máte zaručen vyšší dosah, ale zájem pouze v případě, pokud dokážete tvořit kvalitní a zajímavý obsah.