16. 2. 2016 | Mgr. Eldar Vagabov
Zdálo by se, že v dnešní době, kdy existuje řada různých sociálních sítí a chytrých aplikací, už není možné přijít na trh s inovací, která dokáže natolik zaujmout, že se rozšíří podobně virálním způsobem jako třeba ve své době aplikace Instagram. A ono se stalo, dva šikovní vývojáři vytvořili aplikaci, kterou po relativně krátkém čase odkoupil samotný Twitter, který nyní obě aplikace propojil.
V podstatě se jedná o mobilní aplikaci, která umožňuje živě „streamovat“ videa. V praxi to znamená, že musíte mít mobilní připojení k internetu a pak už jen stačí zapnout aplikaci a začít natáčení. Vaše video je následně nabízeno v prostředí aplikace jako živé video a lidé z celého světa se k němu mohou připojit, sledovat Váš přenos a živě zanechávat komentáře. Vy, následně, jako „kameramani“ můžete lidem odpovídat na jejich komentáře nebo zaměřit se ve videu na něco, co je zajímá. Je to jakási interakce mezi kameramanem a diváky. Přehled videí je velice jednoduchý a je postaven na tom, že máte možnost vybírat videa v přehledu podle doporučení samotné aplikace nebo podle mapy ve stylu Google Maps, na které si volíte místo, odkud byste rádi viděli video. Je to zajímavé i z hlediska zeměpisu a kultur, kdy je možné například sledovat běžný rutinní život lidé na Aljašce a v dalších místech, kam se běžný člověk jen tak nedostane.
V praxi je uplatnění samozřejmě více a jedním z nich je právě zpravodajství. Dříve šlo považovat především Twitter za hlavní „zpravodajskou“ aplikace, nyní se však situace mění. Často se právě Periscope stává první aplikací, po které sáhnou lidé, když chtějí zaznamenat nějakou nečekanou událost. V praxi se stále častěji stává, že když se ve světě něco děje, právě na Periscope je možné „nahlédnout“ přímo do místa události a získat tak živý přenos z daného místa.
Dalším zajímavým aspektem je možnost sledovat konkrétní osoby. Líbí se Vám videa od někoho? Můžete ho sledovat a dostávat přehledy jeho videí a sledovat živá videa zpětně až po dobu 24 hodin. Velmi jednoduché, velmi pohodlné. Osobně sleduji uživatele „mscott722“, který má na starosti kontrolu letů Mezinárodní vesmírné stanice a pracuje přímo v řídící místnosti NASA Johnson Space Center. Kromě toho, že se dozvím hromadu zajímavých informací o samotném vesmíru, astronautech nebo vesmírné stanici (lidé se v komentářích ptají na velmi zajímavé dotazy a odpovědi jsou často velmi překvapivé), taky získávám možnost nahlédnout do místností, kam se běžný člověk zkrátka nedostane.
Samozřejmě Periscope není jen aplikace pro zábavu, ale může také dobře posloužit jako platforma pro komerční využití. Představte si živé přenosy se známými bloggery, testování produktů, představení nových modelů. Periscope dokáže velice efektivně a jednoduše propojit značku s diváky a zvýšit celkovou atraktivitu i povědomí. V kombinaci s ostatními soc. sítěmi lze tento účinek ještě více umocnit. Navíc i pro člověka je mnohem zajímavější vidět nový produkt v neupraveném videu a tudíž v takovém stavu, v jakém je. Takové video má mnohem vyšší vypovídající hodnotu než profesionální reklamní spot vzdálený opravdové realitě.