13. 4. 2023 | Petr Koubek
Ano, psát umí dneska každý. To ale neznamená, že je každý copywriter. Mrkněte, jak poznat, že by bylo lepší si na napsání textů najmout profesionála.
Dostávali jste ze slohovek jedničky a vaše statusy loví lajky jak rozteklý nanuk vosy? Hezký, ale s copywritingem to nemá nic společného.
Copywriting je trochu neviditelná práce, neznamená jenom psaní, ale taky analýzy, strategie, rešerše, korektury…
Pokud si myslíte, že byste si to nejlíp napsali sami, jenom kdybyste na to měli čas, tak si to pravděpodobně myslíte špatně.
Čas na to nemáte proto, že se věnujete něčemu jinému, v čem jste pravděpodobně dobří.
Věnujte se tomu dál a copywriting nechte tomu, kdo nemá čas na vaší práci. (Třeba našim copywriterům, kteří se nad psaním pravidelně zamýšlí tady).
Rozdíl mezi nadšeným amatérem a profesionálem krásně vysvětluje třeba Steven Pressfield v knížce Válka umění.
Výborně, už stačí jenom pár let zkušeností a můžete se začít copywritingem živit.
Copywriting trpí jako všechny obory, u kterých nutně nepotřebujete školu, abyste ho mohli dělat. Psát přece umí každý, fotit přece umí každý, finančního poradce může taky dělat kdokoliv.
Dobrý copywriter přitom potřebuje alespoň základní přehled hned v několika oborech. Samozřejmě od znalosti jazyka a marketingu přes fungování sociálních sítí, webů a vyhledávačů až po základy psychologie.
Navíc se musí neustále dál vzdělávat podle toho, co a pro koho zrovna píše. Dobrý kurz copywritingu je samozřejmě velký první krok pro člověka, ale malý krůček pro svět copywritingu.
O základech psaní a o fungování lidské pozornosti se hodně dočtete třeba v knížce O Psaní od Stephena Kinga a Myšlení rychlé a pomalé od Daniela Kahnemana.
Pokud se vážně chcete psaní naučit, tak první krok můžete udělat na našem školení.
Každý druhý je podle vás tak trochu pitomec? Jeho práci byste udělali líp? Neradi uznáváte, že obě předešlá tvrzení by nemusela být pravdivá? Pak pro vás bude copywriting tvrdý chlebíček.
Klient má vždycky poslední slovo.Vy se proto musíte naučit pochopit, co po vás chce, co asi ve skutečnosti potřebuje a jak to zkombinovat. (Pokud zpětnou vazbu dáváte vy, tady si můžete přečíst, jak to udělat bezbolestně.)
Dostanete spousta nepříjemné zpětné vazby, kterou se musíte pokusit pochopit, protože jinak se neposunete dál. Často budou klientovi poznámky úplně mimo realitu, ale vy mu stejně musíte porozumět a doporučit, jak problém vyřešit.
Kompromis bez empatie a pochopení nenajdete.
Bez schopnost komunikovat a vyjednávat s úplně každým, ať už si o něm myslíte cokoliv, se prostě neobejdete.
Zkuste si přečíst nějakou knihu od dětské psycholožky Laury Markham, která lidem pomáhá pochopit svoje emoce, zpracovat je a chovat se empaticky. Ano, většina jejích knih je o vztazích rodičů, dětí a sourozenců, ale dokáže vás naštvat někdo víc než váš rodič nebo sourozenec? Protivný klient je proti tomu nic.
Vzpomeňte si na citát Davida Ogilvyho: „ Zákazník není pitomec. Je spíš vaše manželka.”
Pokud si s copywritingem nevíte rady, obraťte se na nás. Vezmeme to od analýzy toho, co potřebujete, přes strategii až po doporučení, co dělat. Potom vám to zrealizujeme, nebo pomůžeme zrealizovat.