3 nové UTM parametry

20. 4. 2022 | Jiří Ďoubek

UTM parametry nesou na webové stránky informaci o zdroji návštěvnosti. Díky nim jsme schopni v analytice poznat návštěvníky webu, kteří přišli z Facebooku, Googlu, Seznamu, LinkedInu a mnoha dalších zdrojů.

UTM parametry jsou standardizované a k dispozici jich máme v současnosti pět:

  • utm_source značí hlavní zdroj návštěvnosti.
    Například: utm_source=facebook, utm_source=google, utm_source=seznam
  • utm_medium značí zpravidla informaci, jestli byla návštěva placená, nebo neplacená. V případě placené návštěvy i způsob platby za tuto návštěvu.
    Například: utm_medium=cpc (platba za proklik), utm_medium=cpm (platba za 1 000 zobrazení)
  • utm_campaign značí název konkrétní kampaně.
    Například: utm_campaign=SE_Digitalni_agentura
  • utm_term značí zpravidla klíčová slova placeného vyhledávání.
    Například: utm_term=digitalni+agentura+praha
  • utm_content značí například konkrétní reklamu v rámci A/B testování, konkrétní odkaz uvnitř newsletteru apod.
    Například: utm_content=Krasny_oranzovy_banner_s_logem

Přechod na Google Analytics 4 s sebou ale přináší i novinku v podobě 3 zcela nových UTM parametrů:

  • utm_source_platform
  • utm_creative_format
  • utm_marketing_tactic

utm_source_platform má za úkol značit, díky které platformě návštěvník na web přišel.
Například: Google Ads, Manual, Shopping Free Listings

utm_creative_format pomůže s rozlišením, který konkrétní typ kreativy byl použit.
Například: 1200x628, skyscraper, bumper

utm_marketing_tactic bude označovat, jaká marketingová taktika návštěvníka na web přivedla.
Například: remarketing

Pokud tedy preferujete práci s kvalitními daty, doporučujeme

  1. co nejdříve implementovat u svých webů Google Analytics 4
  2. a současně začít pracovat i s rozšířeným počtem UTM parametrů.

A co že vlastně UTM znamená?

Zkratka “Urchin Tracking Module” by napadla nejspíš málokoho. Jedná se o historické pojmenování z roku 2005, kdy s ním přišel průkopník webové analytiky, společnost Urchin Software Corporation.

A důležitá věc na závěr: Nezapomeňte, že jednotlivé utm parametry je nutné vždy oddělovat znakem ampersand (&) a že v URL adrese nikdy nesmí být více než jeden otazník (?).

Pro většinu marketérů se sice jedná o samozřejmost, ale s chybou v zápisu jsem se setkal už tolikrát, že drobné připomenutí rozhodně neuškodí.

Zápis tří nejčastěji využívaných parametrů tak může vypadat například takto:
https://www.lcgnewmedia.cz/blog/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=GDN_Blog