24. 9. 2022 | Tereza Pachl
„Když chcete být online, buďte opravdu online!“, „Nikdy neměňte agenturu na podzim, před Vánoci!“, „Komunikujte. Komunikujte!“. Podobných hlášek na letošním 9. ročníku ShopCampu zaznělo mnoho. Komunitní e-commerce konference přinesla trendy a novinky v online marketingu, úspěchy i fuckupy majitelů e-shopů. A díky případovým studiím nechyběl ani náhled pod pokličku práce kolegů z branže. Na majitele e-shopů čekaly skvělé workshopy, kde se dozvěděli snad vše od komunikace se zákazníky, přes technické vychytávky, logistiku až po právní otázky.
„Firma má blbej název, konkurence nižší ceny, minulost dlouhé prsty. A přesto se dá vyhrát!“
Marek Vaniš ze společnosti PENTA CZ s.r.o. představil svou sedmiletou cestu na pozici marketingového managera, na které se naučil nerozbíjet telefony o zeď, ale také správně komunikovat napříč společností a přiznat své chyby i obavy. Název společnosti je totožný se slovenskou skupinou známou svými mafiánskými činy. Dlouho kvůli tomu přemýšleli o rebrandingu. Expandovat na Slovensko pro ně bylo nemožné. Když se jim v recenzi objevil komentář: „Jsou to sice mafiáni, ale zboží dodali v čas.“, tu temnou část jmenovců využili v komunikaci a vznikla tvář Dona Penta v podání herce Pavla Novotného ze seriálu Ulice.
Zajímavá byla zmínka od Marka, že nová tvář nebyla pouhým výmyslem marketingového oddělení. Předcházel jí seznam Markových obav, který poslal napříč firmou, aby získal interní feedback. Po předchozích zkušenostech, kdy např. vymysleli nějakou super slevovou akci, ale sklady ani logistika nebyly připravené a kolegové na zákaznickém oddělení koktali zákazníkům do telefonu, nebo kdy svěřili marketingové agentuře 200 odborných článků na smoothie mixéry, které nezkontrovali a během pár dní se objevili v pořadu Rozum v troubě, kde jim Vaněk s Havlíčkem nabídli antikokotikum, už moc dobře věděl, jak je důležité mít propojené marketingové oddělení se všemi ostatními kolegy. Celou story mimochodem najdete na jejich blogu pod vyhledávacím dotazem „debilové“.
„Alza, Mall, Allegro, Kaufland, Heuréka, ale i Amazon, Aliexpress... Ti všichni si brousí zuby.“
David Cikánek nám ukázal, jak rozděluje prodejce na marketplace do dvou skupin.
Maratonci jsou ti, kteří budují silný brand a přináší na trh něčím unikátní produkt. Na marketplace mají šanci uspět, když obsazují pozice, mají něco navíc oproti konkurenci – lepší kvalita, nižší cena. Neuspějí, pokud nemají dostatečné investice, poptávku a výdrž.
Sprinteři jsou ti, kteří jedou na rychlost a na kvantitu. Uspějí, pokud mají obvyklé produkty v dostatečném množstvím skladem a jsou cenově konkurence schopní. Pro představu se jedná o e-shopy s obratem nad 2 mil. / měsíc. Neuspějí, pokud mají malou marži na produktech, špatně řešenou logistiku nebo jsou limitovaní dodavateli, např. formou dropshippingu.
Nejste maratonec ani sprinter? Marketplace bohužel do vašeho marketingového mixu nepatří.
„Jak se nepropadnout v SEO ani při velkých změnách na e-shopu?“
Odpovědí je začít teď hned intenzivně komunikovat a spolupracovat se svým SEO specialistou. A nepřestávat. Lukáš Fibiger vyvrátil obavy každého majitele e-shopu ze zasahování do už vybudovaného SEO. Několikrát ve své přednášce zmínil, že za úspěchem (při zvládnutí velkých změn na e-shopu) je komunikace mezi klientem a agenturou. No, a taky značná investice.
„Jak zšestinásobit výkonnost e-mailové automatizace.“
Tato přednáška byla spíš prodejní – Startup ze Singapuru přináší na trh nový nástroj e-mailové automatizace Meiro, která vás bude měsíčně stát jako nový marketingový ředitel. Meiro má dokonale zvládnutou zákaznickou identitu, remarketing a upsell. Zdatně si poradí i s cookies, ale pššt! :-)
„Zní to jako pohádka aneb jak jsme s Darré dosáhli obratu více než 60 milionů za rok 2021.“
Jasně, Verča Adams je šikovná markeťačka. Případovka e-shopu Darré byla krásnou připomínkou toho, že když máte dobrý produkt a chcete, tak to dokážete. Darré nabízí kvalitní látky a textilní doplňky do domácnosti s vlastními motivy a tuzemskou výrobou. Obdivuhodné bylo kompletní přefocení produktů na sociální sítě jen pár týdnů před Vánoci, do kterého se Veronika pustila. Vytvořila úspěšné kampaně s detailem na produkt plné emocí. A odpověděla na dotaz, s jakým rozpočtem dosáhli takového obratu. S neomezeným.
„Jak s Heurekou vydělat co nejvíce?“
Na tuto přednášku jsem se velmi těšila, ale stejně jako algoritmy Google, i recept na úspěch na Heurece zůstal dále utajen a zabalen do nadsázky a humoru. Nenechat v klidu žít svého accounta, to jediné jsme si z přednášky odnesli.
„Správná komunikace se zákazníky je základem každého úspěšného e-shopu.“
Daniel Višňák je business stratégem ve Smartsupp a majitelem e-shopu se sportovními potřebami. Ukázal nám několik příkladů nepřívětivého prostředí online chatu a doplnil to skvělou myšlenkou: „Do kamenné prodejny taky nedáte telefonní číslo místo prodavače a zavolejte nám!“. Na svém e-shopu díky online chatu buduje síť stálých zákazníků.
„To nejlepší z reklamy na Facebooku v roce 2022“
Celodenní nášup přednášek zakončil Petr Handlíř. Sdílel s námi svou zkušenost, že správné technické nastavení kampaně tvoří v současné době asi 30 % úspěchu. Více než 50 % pak připadá vizuálům. Pousmál se nad tím, že klienti mají problém vzít telefon do ruky a udělat 6s video s detailem na produkt. Vytvořil interní produkční tým, bez kterého by neměl možnost testovat. Testuje až 20 kreativ a videí naráz. Jako aktuální trend na sociálních sítích vidí reels, které řeknou vše během první vteřiny. Dále nám nasdílel přehled vývoje PNO v souvislosti s nataveným rozpočtem, kdy se klientovi vždy snaží najít optimální rozpočet testováním a analyzováním, co přinesl nízký rozpočet, co se stalo po navýšení rozpočtu a kde je ta zlatá střední cesta, která vydělává.
Na samotném konci přednášek už měli organizátoři připravený sestřih z celého dne a nezbývalo než vyrazit na afterparty!