8. 6. 2020 | Pavlína Pospíšilová
Doba koronavirová výrazně ovlivnila většinu firem. Situace výrazně zasáhla řadu byznysů, některé z nich řeší i existenční otázku. Naopak online prodejci zažívají první Vánoce díky výraznému nárůstu internetového nakupování. Pro malé podnikatele, kteří e-shop nevlastní je situace o poznání složitější. Ve společnosti stále panuje strach i po rozvolňování opatření a řada potenciálních zákazníků stále maximálně omezuje fyzické nákupy. Novou dírou na trhu se tak stává právě pomoc menším firmám a živnostníkům přejít do světa onlinu a obnovit svou konkurenceschopnost. A jak taková pomoc vypadá v praxi?
Firma Global Payments zprovoznila službu GP easy2sell, v rámci které mohou podnikatelé prodávat své zboží na sociálních sítích, jako Facebook nebo Pinterest, nebo skrze platební odkaz. Zákazník si zde zboží nebo službu vybere a zaplatí kartou online. Aplikace je zdarma a společnost v současné době pokrývá veškeré karetní poplatky. Zboží zákazníkovi doveze kurýr nebo si ho může zákazník vyzvednout u prodejce. Snaží se tak pomoci i malým podnikatelům přenést své podnikání do online prostředí s minimálními náklady.
Na situaci zareagoval také zakladatel Rohlík.cz Tomáš Čupr a založil platformu NakupBezpecne.cz, kde si mohou prodejci založit jednoduchý e-shop, a to úplně zdarma. Zákazníci si zde pak svůj nákup vyberou a následně si ho v konkrétní provozovně ve zvolený čas a bez front vyzvednou.
Ani Facebook nezůstal pozadu a představil nástroje, které mají pomoci podnikatelům s online zviditelněním. V USA právě probíhá testování „Shops“, kde si podnikatelé založí svůj e-shop přímo na Facebooku nebo Instagramu a opět zcela zdarma. Poplatky jsou účtované pouze za reklamy na těchto e-shopech. Zboží je možné ukládat do košíku nebo si ho rovnou objednat, a to buď přímo v rámci „Shops“ nebo převedením zákazníka na prodejcův web, kde nákup dokončí. Facebook plánuje spoustu rozšíření a dalších možností, jak prodeje zahrnout do dalších aktivit na sociálních sítích, jako například nákupy přímo z okýnka chatu nebo v rámci live vysílání.
Zavedl také modré zvýraznění hashtagu #SupportSmallBusiness, díky kterým budou příspěvky firem viditelnější. Zajímavá je také možnost zmínit podnik v příspěvku pomocí označení „s podporou“ místo klasického označení placeného partnerství.
Na Instagramu už v současnosti naleznete samolepky podporující malé podniky, které snadno přidáte do stories. Samolepky se staly poměrně populárními i mezi influencery, kteří se snaží svůj vliv využít a touto formou pomoci oblíbeným drobným živnostníkům. V rámci samolepky je vidět kromě jména podniku i náhled posledních 3 příspěvků firmy.
Užitečnou informační základnou pro firmy je v současné době Business Resource Hub, kde jsou podnikům nabízeny tipy, rady a možnosti podpory v této nelehké době.