Virtuální influenceři vydělávají miliony dolarů

23. 8. 2019 | Petra Vrbová

Už delší dobu si lámu hlavu nad tím, jak odpovídat na otázku: „Jaká myslíš, že je budoucnost influencer marketingu?“ Teď už si jsem s odpovědí jistá: „Budoucností influencer marketingu budou nejspíš virtuální influenceři.“.

V mém posledním blogu jsem vám představila systém, jakým pracujeme s influencery a také vysvětlila základní pilíře influencer marketingu. Už teď je jasné, že tyto pilíře platí pouze pro fyzické a reálně existující influencery. V tomto článku se podíváme na nový trend, který hýbe světem, a to tzv. virtuální influenceři.

Kdo je virtuální influencer?

Je dokonalá/ý. Je záhadná/ý. Má skvělý charakter a rozmanitý život. Má mraky followerů na Instagramu. Jen není reálná/ý. Ale vytvořená/ý teamem 3D designerů.

Jejich účty vypadají podobně jako účty jiných influencerů. Virtuální influenceři propagují módní značky, doporučují kosmetické přípravky, účastní se vybraných akcí s top celebritami. Ale celý jejich svět je umělý a nereálný. Doslova. Všechno je práce týmu designérů.

Jak to všechno začalo?

První virtuální influencerkou, která se objevila v dubnu roku 2016, je Lil Miquela. Má v tuto chvíli přes 1,6 milionů sledujících. Má obrovský vliv a dnes dokonce patří k top 25 nejvlivnějším „lidem“ na internetu. Svůj vliv využívá nejen pro komerční účely, ale i pro ty charitativní.

Lil Miquela má také blízkého přítele jménem Blawko. Na všech jeho fotkách ho uvidíte s dýchací maskou. On i Blawkova ex přítelkyně Bermuda mají kolem 140 tisíc followerů.

Další zajímavou postavou influencer marketingu je Shudu, první digitální super modelka. Vytvořil ji na začátku roku 2018 britský fotograf Cameron James-Wilson. Shuru má k dnešku přes 183 tisíc sledujících.

Shudu a její další dvě kolegyně Margot a Zhi společně propagují módní pařížskou značku Balmain.

Pozitiva a negativa virtuálních influencerů

Za hlavní výhodu můžeme považovat sílu propagace, kterou influencer propagované značce poskytne. Vzhledem k tomu, že za propagací a celou tvorbu digitálních influencerů stojí team designerů, značky si libují, že je maximálně eliminovaná chyba lidského faktoru. Obsah postů i celé publikované kampaně přesně sedí zadání.

Navíc značky využívají toho, že mohou skvěle cílit mileniály a zástupce generace Z, pro které jsou virtuální Instagramové účty velice atraktivní. Kontroverznost celého tématu virtuál influencer marketingu navíc napomáhá výbornému virálnímu šíření, což opět ovlivňuje šíření značek, které virtuální influenceři propagují.

Stejně jako téměř všechno, i virtuální infleunceři mají svá negativa. Například Lew Later ve svém videu The Problem with virtual Influencers upozorňuje společnost na to, jak alarmující je celý koncept s virtuálními influencery. Za vzhledem, názory a odpověďmi za komentáři stojí korporát, který si influencera vymyslel, vytvořil a teď společně rozhodují o tom, jak má jejich influencer reagovat, co má propagovat apod.

Pokud pomineme společenské důsledky a vliv na společnost, z pohledu propagace je také nutné zmínit to, že virtuální influencer může značně strádat na autenticitě. Potenciální zákazníci se zákonitě musí ptát na to: „Jak může virtuální osoba propagovat produkt, který sama nemůže vyzkoušet?“ V dnešní době jsou stále více regulovaná pravidla pro co nejvíce „upřímnou a reálnou“ propagaci, což úplně nesedí s propagací skrz nereálnou osobu.

Virutální inlfuenceři nejsou až takovou novinkou

Virtuální influenceři jako např. Lil Miquela, Blawko anebo Shudu Gram nejsou zas až takový novinka. Vzpomeňte třeba na virtuální kapelu Gorillaz, kteří dokonce v době svého boomu vyhráli cenu Grammy. I Louis Vuitton si už v roce 2016 najal virtuální hrdinku Lightning pro svou kolekci jaro-léto 2016.

Ovládnou virtuální influenceři kompletně influencer marketing?

V Čechách už se několik virtuálních influencerů také objevilo, ale zatím to nevypadá na nějaký extra „blast“. Zatímco se snažím v rámci nových forem propagace seznámit s Tik Tokem, virtuální influenceři se nám možná ani v Čechách nevyhnou. Světová média mluví o tom, že virtuální influcenceři opravdu ovládnou zejména módní trh co se týče propagace.


Inspirováno: vox.com, influencer.uk