15. 4. 2015 | Mgr. Eldar Vagabov
Jako osoba, která se profesně pohybuje v prostředí sociálních sítí, se často setkávám s používáním nesprávných rozměrů u různých druhů fotografií především na Facebooku. Nejčastěji se jedná o nevhodně zvolené profilové a cover fotografie, ale setkávám se i s dalšími neduhy: například fotografie u events, případně sdílené fotografie na zdi. V důsledku to samozřejmě kazí celkový dojem z dané stránky. Protože v dnešní době sociální sítě slouží mimo jiné i jako vizitka celé společnosti, není od věci si ukázat ty správné rozměry, které bychom měli používat pro vkládání fotek na všechny platformy. Například právě profilové a cover fotografie jsou úplně první věci, kterých si každý návštěvník všimne. Dneska se tedy podíváme na to, jaké rozměry fotografií bychom měli volit na Facebooku.
Je nutné mít na paměti, že vámi zvolená fotografie vypadá jinak v newsfeedu a jinak na vaší vlastní stránce. Proto je dobré se ujistit, že zvolené rozměry jsou skutečně vhodné právě i na zobrazování v rámci newsfeedu u ostatních uživatelů.
Profilová fotografie se zobrazuje v horním levém okně na vaší stránce a zároveň jako malý čtverec v rámci newsfeedu u ostatních uživatelů. Platí zde několik zásad:
Je tedy nadmíru vhodné vzít v potaz tyto výše popsané skutečnosti a zvolit takové logo vaší společnosti, případně takový znak, aby byl lehce rozpoznatelný i v případě nejmenšího rozměru. Bavíme se o optimalizaci, která v zásadě pomůže k tomu, aby logo či brand byl snadno rozpoznatelný v každé ze třech velikostí. To, v konečném důsledku, pomůže k snadnějšímu zapamatování značky či loga a tedy i zvýšení celkového povědomí.
Cover fotografie slouží jako pozadí vaší stránky a v tomto případě je vhodné umístit takovou fotografii, která bude nějakým způsobem představovat vaší společnost. Samozřejmě může tam být obsaženo i logo společnosti, případně jiné prvky corporate identity, nicméně zde je velice důležité, aby tyto prvky odpovídaly rozměru fotografie. Cover je do určitě míry důležitý prvek, protože připomíná „prostředí“ vaší společnosti. Tedy, jedná-li se například o restauraci, je trendem buď do coveru zahrnout fotografii prostředí z restaurace (interiér včetně loga), případně pouze loga s doprovodným textem. U luxusních značek se pro změnu často volí tmavé barvy a elegantní odstíny, které slouží jako pozadí pro logo společnosti. Důležité je jen to, že tady byste měli dát takovou fotku, která vystihuje vaší společnost.
Hlavní zásady:
Sdílené fotografie jsou třetím, avšak velice podstatným prvkem. Tyto fotografie vkládáte na zeď vaší stránky a zobrazují se tedy všem uživatelům. Je vhodné se zamyslet i nad tím, zda přidávat rozmazané, nekvalitní, či zdánlivě nezajímavé fotografie z hlediska kompozice a tím snižovat úroveň prezentace. Doporučuji tedy zvolit určitý směr, kterého se můžete držet. Začnete-li s kvalitními fotkami na úrovni, doporučuji se pak držet tímto směrem. Fakt je takový, že vaši fanoušci vnímají váš směr a styl komunikace a ten si spojují s vaší společností. Vizuální prezentace, neboli právě sdílené fotografie k tomu samozřejmě patří také.
I zde platí určitá pravidla pro nejoptimálnější efekt:
Dalším způsobem vložení fotografie je cesta fotografie + odkaz. V takovém případě se držme těchto zásad:
I v případě vytváření událostí existuje několik pravidel, kterých bychom se měli držet. V případě fotky na pozadí, která bude zdobit vaší událost, je dobré počítat s tím, že ideální rozměr je 785 x 295 pixelů a cokoliv co bude větší nebo menší, bude přizpůsobeno právě této velikosti. Tady skutečně doporučuji si udělat čas a vybrat vhodnou fotografii nejenom z hlediska rozměru, ale i z hlediska kompozice. Lidé se často řídí právě i vizuální prezentací.
Samozřejmě nesmíme také zapomínat na to, že v newsfeedu u ostatních uživatelů se vaše událost bude ukazovat o jiné velikosti. V tomto případě to bude 470 x 174 pixelů a je tedy vhodné fotografii optimalizovat tak, aby i v dané velikosti nepůsobila značně „rozhozeně“.
Na závěr zbývá dodat snad jen to, že je dobré skutečně věnovat nějaký čas tomu, abyste zvolili správný rozměr, správnou fotku a celkově i správný směr komunikace. Pokud to vychytáte, budete působit solidně a profesionálně.