17. 11. 2021 | Markéta Heřmánková
Technologie virtuální a rozšířené reality se v posledních letech dostává stále více do popředí. Zabývá se jí každá velká společnost napříč odvětvími. Od průmyslu až po zábavu a služby. A nechybí ani v marketingových kampaních. Přečtěte si jaké jsou její způsoby využití v marketingu. A inspirujte se pro svoji příští kampaň.
Virtuální a rozšířená realita začíná být běžnou součástí našeho života. Je však mezi nimi důležitý rozdíl. Pomocí virtuální reality se dostanete do zcela jiného světa a v podstatě úplně ztratíte vizuální povědomí o reálném světě. Pro její využití se používají headsety, které si nasadíte na hlavu. Zatímco rozšířená realita jen přidává různé interaktivní a virtuální prvky do našeho reálného světa. A pro její použití vám mnohdy stačí jen chytrý telefon nebo tablet.
V marketingových kampaních se častěji využívají AR efekty. Jsou totiž momentálně jednodušší na vývoj i použití než VR efekty. AR efekty lze rozdělit na tři typy.
Objekty zasazené do reálného světa
Skvělým příkladem tohoto typu AR efektu je aplikace IKEA Place od společnosti IKEA, která byla průkopníkem AR kampaní. S touto aplikací můžete už od roku 2017 pomocí AR zjistit, jak bude vámi vybraný IKEA nábytek vypadat u vás doma.
Objevování jiných světů
Dalším využitím AR je přenesení diváka do jiného světa nebo na jiné místo na planetě. Na tomto principu spolu s předchozím typem fungují populární AR hry jako Pokémon Go, Jurassic World Alive, Harry Potter Wizards Unite nebo The Witcher: Hunter Slayer.
Tento typ AR využila i společnost Lufthansa. Díky AR portálu jste se mohli přenést do některé z nabízených destinací ještě před odletem z letiště. Mohli jste si prohlédnout New York nebo třeba Honk Kong.
Filtry (Instagram, Tik Tok, Snapchat)
Nejpoužívanějším a nejrozšířenějším typem AR efektu jsou různé selfie filtry známé ze sociálních sítí. Jako první s nimi přišel Snapchat, ale jejich popularita brzy donutila i ostatní sociální sítě, aby je zařadili do svých aplikací. Výroba těchto filtrů je poměrně jednoduchá a skvěle se hodí pro nejrůznější marketingové kampaně. My jsme jeden takový filtr použili při propagaci filmu Shoky a Morthy.
Další způsob, jak použít filtry pro propagaci svých produktů, objevila značka L´oréal. Ta právě pomocí filtrů umožnila svým zákazníkům vyzkoušet si jejich produkty přímo na sobě ještě před samotnou koupí.
Poslední dva roky nám ukázaly, že práce na dálku bude stále častější, ale potřeba společného prostoru pro sdílení nápadů a práce rozhodně nezmizí. A právě to si uvědomují velké firmy jako Microsoft. Ten přišel s platformou Microsoft Mesh. Jde o aplikaci, která vám poskytne místo pro schůzky ve virtuální realitě. Není ale jediná. Pokud vlastníte VR headset jako např. Oculus Quest 2, můžete se scházet se svými spolupracovníky na meetingy třeba v Horizon Workrooms, MeetinVR nebo Spatial.
O tom, že VR a AR bude stále více součástí běžného fungování světa nemůže být pochyb. Alespoň to mají v plánu velké firmy jako Facebook, který před pár týdny představil svůj koncept Metaverse a své plány právě na poli VR a AR. A co přesně chystají? To si můžete přečíst v našem předchozím článku: Facebook se mění na Meta
Co si myslíte o VR a AR? Už s ní máte v rámci marketingu nějaké zkušenosti? Podělte se s námi o své postřehy na našem Facebooku.