20. 11. 2018 | Vojtěch Lambert
BRAND, MACHINE LEARNING, VIDEO, STORYTELLING, AR/VR, to jsou hlavní trendy, témata a buzzwordy, které se na této světové akci objevovaly a byly protkány většinou přednášek a rozhovorů.
Ještě než se dostaneme k samotným přednáškám a zajímavostem, je nutné zmínit, jak WebSummit vypadá a probíhá. Paddy Cosgrave, zakladatel a CEO WebSummitu, přesunul tuto největší technologickou akci z Irska do pěkné, rychle se rozvíjející oblasti Evropy – portugalského Lisabonu. Tento tah byl určitě super. Víkend před začátkem samotného WebSummitu si tak můžete odskočit zasurfovat do nedaleké Ericeiry nebo poznat Lisabon i z jiného úhlu pohledu než toho turistického. Mezi úzkými uličkami se dají najít příjemné kavárny a hipster bistra s tradiční atmosférou, skvělým jídlem a naturálními víny.
Co už není tak zábavné, je masovost celé akce – 70 tisíc lidí ve čtyřech zastřešených pavilonech a jedné hale je opravdu masakr. Na poměrně zajímavé přednášky se tak nedalo ani dostat, neboť byly namáčknuté v rohu pavilonů na menších pódiích. Naopak hodně prostoru bylo věnováno stánkům. Právě business je to hlavní, o co na této akci jde. Vidět to bylo kolikrát i v některých přednáškách a rozhovorech ( i u známých osobností), což byla velká škoda.
I přes to všechno se ale našly světlé momenty, které jsme si nakonec z lehce pošmourného Lisabonu odvezli.
První den, hned po zahájení ročníku 2018 a úvodním slovu zakladatele, patřil hlavní hvězdě WebSummitu. Na stage vystoupil zakladatel world-wibe-web Steve Lee. Osobnost, bez které bychom neměli celý náš digitální svět. Ve své krátké přednášce se vrátil do doby, kdy založil WWW jako boční projekt na nově vzniklé mašině od Steva Jobse, stolním počítači Next. Také zmínil, že příští rok bude online už 50 % celé planety. Proto je na čase začít hlouběji přemýšlet o negativních aspektech, které WWW přinesl – tedy fake news, fake identity, digitální šikanu, atd. Na konec všechny vyzval, aby se s rokem 2019 přidali k nové smlouvě #fortheweb.. Více se můžete dozvědět na webfoundation.org
Následující den se kolotoč přednášek a akcí rozjel naplno. Zajímavý byl rozhovor s CEO Tripadvisoru, Stephen Kauferem, který oznámil příchod nového updatu aplikace Tripadvisor v listopadu 2018. Cílem bude z Tripadvisoru udělat tzv. „one-stop-shop.“ Tato aktualizace umožní cestovatelům provádět všechny plány, objednávky a zajištění cesty v jedné aplikaci. Tripadvisor nyní sdružuje 450 milionů uživatelů, kteří zanechali již na 600 milionů recenzí. A právě možnost sledování cestovatelů, vytváření vlastních itinerářů a možnost jejich kopírování bude to, co má do aplikace vnést moment plnohodnotného plánování. Zapojení machine learning pak chtějí uživatelům ukazovat a doporučovat co nejpřesněji místa, která je budou zajímat.
Došlo také k představení tzv. experiential marketingu. Představitelé streamovacích televizí pro děti a dospělé vysvětlili, že sociální sítě jim pomáhají skrze live stream přenášet ke svým odběratelům plnou zkušenost vč. autentického zážitku. Kombinace event marketingu a sociálních sítí posunuje celý obor vytváření obrovského buzzu kolem jejich značek.
Nigel Morris, CIO Dentsu Aegis, popsal situaci, kdy v dnešní době hodně značek (jejich představitel) přemýšlí v krátkodobém horizontu. Zapomínají, že reputace a důvěra v danou značku je to, co zvyšuje celkové výsledky v dlouhodobém horizontu.
Ambarish Mitra z Blipperu ukázal, jak lze využívat augmented reality (AR) v rámci e-shopů a jak budou lidé v budoucnu nakupovat. Což demonstroval přímo na stagi (viz náhled).
Agentura That Lot představila svůj přístup k placenému obsahu pro sociální sítě. Orientují se tak na velkoformátové a neobvyklé formáty (kde krátká videa hrají prim), čímž dokáží vyvolat v rámci placené reklamy vysoké interakce a zásahy napříč kanály. Velmi si pochvalují in-stream video, které uživatelé FB zpravidla nepřeskakují (má 70% VTR) a mají zapnutý zvuk.
Další den odstartoval na hlavní scéně CEO a Co-Founder Pinterest, Ben Silbermann. Popsal hlavní rozdíl mezi Pinterestem a jinými sociálními sítěmi, kdy Pinterest lidé využívají pro svoji potřebu, ale ostatní pro interakci s ostatními lidmi. Nejčastěji tak lidé využívají Pinterest kvůli módě (co nosit), jídlu (co a jak vařit), cestování (jaká místa navštívit) a bydlení (co pořídit domů). Pinterest chce skrze nástroj Pinterest Lens umožnit lidem, aby zaměřili určitý produkt (třeba sedačku na obrázku) a okamžitě dostat informaci o tom, co to je, kde ji nakoupí, atd. Budoucnost je tedy opět v rukou machine learning – tedy dostat se bez nutnosti vyhledávání k produktu či zážitku, který požadujete a aby byl Pinterest schopen servírovat ty nejpřesnější obrázky.
Hlavní hvězdy programu druhého dne – robotka Sophie the Robot a robot Han the Robot od Hanson Robotics – ukázaly, že roboti už umí pracovat se svými emocemi a číst i ty lidské. Tato podívaná byla docela hrůzostrašná. Že by příchod toho co popisoval Čapek v knize RUR?
Asi nejlepší prezentace vůbec, byla ta od CEO MOZ, Sarah Bird. Na základě jejích měření, ne skrze zobrazení od Google, ale interakce skrze Jumpshot, odtajnila velmi překvapivá data, která ukazují, že Google v US tvoří 90 % všech hledání. Zároveň se jejich algoritmus chová nejvíc přívětivě v rámci distribuci prokliků, kdy neupřednostňuje 10 největších hráčů v rámci vertikály. Až 40 % hledání na mobilech pochází ze SEO aktivit, ale značky na ně věnují jen 10 % rozpočtů! Představila i jednotlivé kroky, jak postupovat v mobile-first době při optimalizaci pro vyhledávače.
Celou konferencí se také prezentovalo nespočet zajímavých start-upů. Jeden z nich Vantik ukazoval, jak může vypadat sledování a správa penzijního pojištění v rámci fondů – kdo z nás ví, jak na tom zrovna nyní je, že? Hodně aplikací a start-upů se zaměřují na práci s mapami ve spojení s autonomním řízením vozů či ovládání umělé inteligence. Prezentovalo se také několik typů fintech aplikací.
Pokud vám nevadí dlouhé fronty a čekání na všechno, WebSummit je určitě zajímavé vidět a prožít. Zejména pokud vás zajímají technologie a všechno, co je již možné. Pokud byste jeli na konferenci pro nové informace a zajímavosti, z pohledu přístupů do kampaní a kreativity je lepší se poohlédnout po specializovanější akci menších rozměrů zaměřenou více na tvorbu obsahu.